Lokalisering af måske eksisterende nedgravet olietank

Iflg. BBR er der på vores grund en sløjfet, tømt og afblændet olietank med ukendt placering.
Afhængig af pris vil jeg gerne have af- eller bekræftet om den stadig ligger et sted på grunden, og evt. have den fjernet.
Husene på grunden er fra 1777 og 1850, og vi har ingen spor, i tegninger, historik eller andet af placeringen af et oliefyr. Vi har pt ialt 5 skorstene, to af dem kunne logisk set have været tilknyttet et oliefyr.
Ved der findes firmaer der vil påtage sig at screene grunden for nedgravet metal. Ved endnu ikke hvad det koster.
Er der nogen der har erfaring med noget sådant, pris f.eks.?
Er der nogen gds metoder til en lokalisering? Tænker ikke gds metaldetektorer søger dybt nok?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Iflg. BBR er der på vores grund en sløjfet, tømt... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den er sløjfet og tømt, burde der vel ikke være risiko for forurening? Eller? Hvem er det der ønsker den fjernet? 
Jeg har også en, ig synes da det er tumpet den er der, men den udgør (så vidt jeg ved, jo) ingen miljømæssig risiko, da den netop er tømt og sløjfet)?
Jeg siger ikke du skal lade den ligge, jeg er bare nysgerrig efter, hvorfor du VIL fjerne den?🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 03-03-2023 05:43:08

Hvis den er sløjfet og tømt, burde der vel ikke være risiko for forurening? Eller? Hvem er det der ønsker den fjernet?
Jeg har også en, ig synes da det er tumpet den er der, men den udgør (så vidt jeg ved, jo) ingen miljømæssig risiko, da den netop er tømt og sløjfet)?
Jeg siger ikke du skal lade den ligge, jeg er bare nysgerrig efter, hvorfor du VIL fjerne den?🙂

Det drejer sig mest om sikkerhed for hvor den ligger, hvis den ligger.

Og en tænkt situation hvor der meldes om olieforurening i nærområdet. Hov, på den matrikel ligger der måske en olietank.
Den anden er når vi måske vil sælge, og en mulig køber spørger om vi kan garantere om, og hvor, en evt. tank ligger.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Fremgår det at den er gravet ned? På landejendomme blev tanken ofte placeret over jorden.

Hvis det er mange år siden, tror jeg at det er de færreste, der vil bekymre sig. Da det er en tidligere ejer, der har fået den sløjfet, kan det aldrig blive dit problem. Det ville heller ikke være en ny ejers problem.

Hvis der er olie tilbage, så vil det blive cirka der hvor det er. Det vil ikke løbe over til naboen eller andre steder. Hvis det var større mængder, ville du have et område hvor ingenting ville gro.

Jeg tror du giver dig selv for mange problemer.
@GodeVen
Det står klart i det ene skærmskud at den er(var) nedgravet.
Jeg har en gang sløjfet en 2500 l tank der ikke blev gravet op, men fyldt med grus som krævet. Vi skar et hul stort nok til at man kunne stå i tanken og skovle gruset videre ind i tanken. Vi tænkte ikke på at lukke hullet efterfølgende. Der blev efterfølgende igen lagt fliser over tanken.
Hvis der så er efterladt lidt olie i sådan en tank, og den af en eller anden grund (nogen sløjfer flisegangen) fyldes med vand, vil olien jo så komme på toppen af vandet og ud af tanken.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 03-03-2023 13:36:49

lyhne1 skrev den 03-03-2023 05:43:08

Hvis den er sløjfet og tømt, burde der vel ikke være risiko for forurening? Eller? Hvem er det der ønsker den fjernet?
Jeg har også en, ig synes da det er tumpet den er der, men den udgør (så vidt jeg ved, jo) ingen miljømæssig risiko, da den netop er tømt og sløjfet)?
Jeg siger ikke du skal lade den ligge, jeg er bare nysgerrig efter, hvorfor du VIL fjerne den?🙂

Det drejer sig mest om sikkerhed for hvor den ligger, hvis den ligger.

Og en tænkt situation hvor der meldes om olieforurening i nærområdet. Hov, på den matrikel ligger der måske en olietank.
Den anden er når vi måske vil sælge, og en mulig køber spørger om vi kan garantere om, og hvor, en evt. tank ligger.

 Tak😀


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Kan du måske ved søgning i tinglys finde det notat/dokumentet fra 1986 hvor tanken blev blændet? Måske fremgår placering der ? Placering kan jo fremgå af ældre dokumenter selvom det ikke er registreret hos BBR
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vores hus fra 1971 havde en afblændet 2500 L olietank som jeg fandt under skuret. Den skulle også væk udfra devisen om senere forurening.
Det viste sig under opgravningen - som jeg lavede manuelt - at der var 250 liter olie i tanken.
Dejligt at vide at den er væk og at den ikke senere vil skabe problemer når der går hul på den :-)
Olie-tanken var naturligvis tæt på der hvor oliefyret havde været - ca 5 meter væk.
Thomas_Mygind skrev den 03-03-2023 21:49:14

Vores hus fra 1971 havde en afblændet 2500 L olietank som jeg fandt under skuret. Den skulle også væk udfra devisen om senere forurening.
Det viste sig under opgravningen - som jeg lavede manuelt - at der var 250 liter olie i tanken.
Dejligt at vide at den er væk og at den ikke senere vil skabe problemer når der går hul på den :-)
Olie-tanken var naturligvis tæt på der hvor oliefyret havde været - ca 5 meter væk.

Giver god mening. Problemet er at der ingen spor er af et tidligere oliefyr. Hverken på hus og grund, elle hvad jeg og kommunen har af papirer.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis