Ildfast cement vs ildfast beton vs ildfast mørtel…

Hej.
Jeg har muret en udendørs grill. (Næsten)
Den er muret i leca og armeret ned jern.
Den er muret således at der er en bund og tre vægge. Dvs. 2 sider en bagvæg og en bund.
Planen er at beklæde alle indvendige sider med granit. Og lave kanter hvorpå grillristenes sider kan ligge af på.
Der er ikke “tag” over og det kommer det heller ikke. Der skal bruges kul i grillen.
Den står ude i regn, Frost, fugt og vind året rundt.
Mit spsm er:

1. Er der forskel på om jeg bruger hele granit plader eller mindre granitsten med fuge indvendigt.

2. Hvad skal jeg bruge til at mure granitsten fast med? Jeg er interesseret i en cement + tilslag der kan holde til ovenstående vejr samt varme fra kul.
De producenter der sælger ildfast cement og mørtler skriver intet om påvirkning fra regn og frost.

Min egen tanke er at varmen fra kullene ikke er så slem da varmen primært stiger opad samt at kul ligger på rist og ikke direkte på granit. Så ville egentlig forsøge med en beton iblandet lidt lip som lim mellem granit og leca. Vandet i bunden ledes væk af hældning. Beton Fuger nellem blokke på toppen beskyttes af skifferplade. Resten af grill pudses i beton udvendigt.

Lad mig høre👍
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis