Reparation af kældervæg

Jeg har en kældervæg, hvor pudsen er smuldret (ydervæg)-

Kan læse mig frem til, at det skal være en diffusionsåben spartelmasse til kælder. Kan jeg selv spartle den op og male efterfølgende? Er i tvivl om spartel kan hæfte, da puds smuldre meget nemt.
Er der nogen gode råd?

Tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til at banke alt det løse ned først.

I kælder ville jeg foretrække et nyt pudslag plus silikatmaling fremfor spartelmasse og acrylbaseret maling.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis der ikke er problemer med fugt i kældervæggen kan du ligeså godt bruge en alm bakkemørtel, evt et tyndt lag strandmørtel yderst afhængig af hvor fin en overflade der ønskes.

På dine billeder kunne det også se ud som om det er den løsning der er brugt oprindelig, det giver dig en ide om hvor længe det holder.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

nisjensen skrev den 01-03-2023 21:24:49

Holm84 skrev den 01-03-2023 19:16:41

Okay. tænkte det godt.

Kan du anbefale puds?
Vil den her være ok? https://www.bauhaus.dk/skalflex-multipuds-vandtaet-15-kg-spand

/Per

Dette produkt er det modsatte af diffusionsåben. Du skal have fat i en hydraulisk kalkmørtel og afslutte med silikatmaling. 

Under 'Produktinformation' står der: "Diffusionsåben - tillader muren at ånde"

Hænger måske ikke så godt sammen med vandtæt.

Annonce
Ja, kalkmørtel er vejen frem. Jeg ville bestemt ikke bruge den vandtætte mørtel du linker til.

Til dit spørgsmål om du selv kan: ja! Jeg havde aldrig prøvet murer-/pudsearbejde, før jeg flyttede i hus for et par år siden, men det er ikke svært.
Om du selv kan komme også helt an på hvilket resultat du er ude efter. Hvis det skal være helt i lod på en meget skæv væg, kræver det en masse øvelse. Det gode ved en silikatmaling er også at den er glans 3, hvilket modsat en blank maling, skjuler en masse ujævnheder 😀 lat det løse skal af først, så er det altid spændende hvor langt man skal ind før muren er fast😬
StigN skrev den 02-03-2023 06:13:56

Ja, kalkmørtel er vejen frem. Jeg ville bestemt ikke bruge den vandtætte mørtel du linker til.

Til dit spørgsmål om du selv kan: ja! Jeg havde aldrig prøvet murer-/pudsearbejde, før jeg flyttede i hus for et par år siden, men det er ikke svært.

Tjek, jeg må give det et forsøg. Syntes der er mange forskellige typer mørtel, når jeg søger. 

https://www.stark.dk/nordisk-nhl3-5-moertel-0-2-mm-12-kkh-35-65-500-25-kg?id=6220-9635341
https://www.stark.dk/weber-hydraulisk-toermoertel-50-50-575-0-4-mm-25-kg?id=6220-5157796

/Per
Jeg brugte en fra Weber, men jeg kan ikke huske om det var præcis den du linker til.

Og måske var jeg lidt for kæk før, da jeg sagde det var let. Jeg har kun lavet små reparationer på måske 1x1 meter - aldrig hele vægge.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også