Bjælkesko med vinkel?

Jeg er ved at lægge planer for at bygge et skur. Det ideelle grundplan gør, at spærene (med rød) møder den ene rem i en skæv vinkel, så jeg ikke kan bruge almindelige bjælkesko. Ved I om der findes en type beslag, jeg kan bruge? En slags bjælkesko med vinkel?

Alternativt kan jeg skære hakker i remmen og lægge spærene i dem. Men også her vil jeg vel komme i problemer, da det bliver svært at montere vinkelbeslag.

Jeg vil helst have spærene i niveau med remmen, da skuret er tæt på vej og højden dermed har betydning.

Hvad ville I gøre?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de sorte er rem og de røde er spær skal der så ikke være et udhæng? Er der ensidig hældning på tager? Så kan du bare lægge spær op på rem som du lyster og sætte vinkelbeslag  efter forgodtbefindende.
Undskyld jeg fik ikke set hele indlægget. Hvor meget er det ude af vinkel? kan du ikke lave en lille udskæring i spæret så bjælkeskoen kan bruges.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Sænk remmen en spærhøjde, og monter spærene ovenpå med saddelhakker og fastgjort med gaffelankre i stedet. Det er også væsentligt stærkere end at bruge bjælkesko.

Selvbygger med stort S. 
I princippet kunne du vel bruge et sæt 2 delte bjælkesko i den skæve side. De fåes som ”højre/venstre” og jeg vil umiddelbart mene det sagtens kan holde. Måske skal der tilpasses lidt i hullerne

Bare kald mig BBB 
Jeg har aldrig hørt om gaffelankre eller todelte bjælkesko (men der er også meget jeg ikke har hørt om!). Jeg vil læse op på det og se om en af delene kan løse problemet. Tak!
Der er ikke noget der hedder 2-delte bjælkesko, mon ikke bbb mener tagåsankre. De kan det samme som dem jeg foreslår, men spærene ligger stadig bedre ovenpå remmen.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Jeg skal lige forstå det rigtigt:

Vil sadelhak sige, jeg jeg skærer/stemmer lidt af remmen af, så spærene ligger i et hak (en fordybning)? (EDIT: nu har jeg set at det er spærene man skærer hakket i).

Du skriver også at jeg skal sænke remmen en spærhøjde. Kan du forklare det på en anden måde? Eller: hvorfor er det nødvendigt?
Hvis spær kan lægges ovenpå remmen kan man også gøre det med stikskruer. Hvis man laver et lille saddelhak giver 3-4stk 6mm skruer per samling næsten samme styrke som beslag men er til gengæld ligeglad med skæve vinkler.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Sænke remmen.: Der menes at lofthøjden i skuret jo bestemmes af spærene. Og deres højde bestemmes at udvendig mål, og tagtykkelse.
MEN oftest kan man sagtens acceptere at remmen ligger lavere. Så kan spærene gå hen over remmen. Et lille hak, og noglæe skruer skråt nedad, ( i gamle dage talte man om stiksøm ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super. Så har jeg tjek på det. En sidste ting: mon hakkene i spærene skal være ca 1/4 af spærets højde? Og saves hakkene lettest med en kapsav med dybdestop?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis