Afstand mellem væg og gerigter/karm

Vi har fået sat en karm op i et hus hvor væggen desværre er ret skæv. Så for at karmen kan sidde i lod, kommer der til at være ret stor afstand mellem gerigten og karmen.

Jeg har tidligere prøvet at lave en træ kile, og satte den mellem gerigt og karm.
Men er der virkelig ingen smartere måde at få det til at se pænt ud?
Jeg havde overvejet at stoppe en fugebund ind i mellemrummet, og så få fuget udenpå hele vejen for at det bliver ens at se på.

Men det kunne være der var nogle som havde bedre ideer? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du starter med at købe et karmsæt der er bredt nok til væggen, der er luft både på højre og venstre side af karmen så det er i hvert ikke kun fordi væggene er skæve.
Hvis du er for nærig til at købe en ny karm kan du løse det ved at sømme en liste der er bred nok til at dække på det bredeste sted. Skævheden mellem væg og gerrigt er let at skjule.

Kiler eller fugebånd får du aldrig til at se ordentligt ud.

Selvbygger med stort S. 
Skævheden vil være mindst synlig mellem væg og gerigt. Så gerigt lige i forhold til karm med en passende liste imellem. Alt efter hvor stor sprækken mellem gerigt og væg er, så enten en fuge eller en liste skåret til, så den passer.
@Superdiy. Hvis jeg får en bredere karm på, så vil det jo bare gøre det umuligt at tilpasse til væggen. Den vil komme til at gå ud over væggen i begge sider. Det var kun lige at den ikke gjorde det på denne karm.
Den nuværende er 1 cm smallere end væggen.

@Jenshøj. Tak for svar. Men jeg tror ikke helt jeg er med på hvad du mener med gerigt lige i forhold til karm.
Det vigtigste må være at karmen er i lod. Så kommer gerigten på efterfølgende. 
Karmen skal være mindst lige så bred som væggen. Kan man ikke få en som passer køber man nummeret bredere og saver ned så den passer, alt andet ser håbløst ud.
Det Jens siger er at skævheden skal være mellem gerigt og væg, så du skal sætte en liste på karmen så gerigten også sidder i lod helt tæt op af karmen.

Selvbygger med stort S. 
Men har du kigget på billederne?
Hvis den bliver bredere, så går den langt udover kanterne i top og bund, på hver sin side. Det kan slet ikke lade sig gøre. 
Annonce
Prøv at læs hvad jeg skriver.

Kan man ikke få en karm der passer skal man købe en der er for bred og save af tykkelsen til den passer væggen.

Selvbygger med stort S. 
Så du vil skære selve karmen skrå i stedet for?
For det vil den være nødsaget til at være for at sidde i lod.
Så tænker jeg helt bestemt at en kile eller lign vil blive et pænere resultat.
Nej, du skal lade karmen være lodret og gå ud over væggen i begge sider, således at den lige flugter med væggen på det sted, hvor skævheden er størst.
Det kan du f.eks. gøre ved at montere lige lister på hver side af karmen. Herefter monterer du gerigter. De vil så komme til at have luft bag sig til ind til væggen. Denne luft lukker du med en fuge, hvis der er en kort afstand, eller med en skråt-skåret liste, hvis afstanden er stor.
Da man aldrig står helt inde ved væggen og kigger ind på siden af gerigterne, kan man stort ikke se, at skævheden er oprettet mellem væggen og gerigterne.
Jeg har ofte set at karmen er udvidet med en liste / kile. 
Du sætter din liste på dørkarmen med 2 - 3 dykkere som ikke slås helt ind. Så kører du med en blyant ned langs væggen så der netop bliver en streg på listen du har sat fast. 
Det afmonteres og du kan save den til på bord rundsav. Der saves lige inden for stregen, så tykkelsen på blyant udlignes. Det kan også høvles eller hvad man nu har af maskiner. 
Så passer listen til både skæve og bulede vægge. 
Listen pudses lidt  på kanten hvis gerikt skal monteres få mm fra kanten. Når det er malet i samme farve som gerikt / dør ser det godt ud. 
Du kunne hjælpe dig selv ved at dørkarm passede bedst mulig til den ene side så det kun er liste på den anden side der skal laves. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også