Larmende bordsav

jeg har anskaffet mig en DeWalt bordsav og vil høre, om der er metoder til at begrænse støjen (som er rimelig heftig). Jeg tænker på muligheden for at reducere støjen på selve maskinen. Det er jo begrænset, hvor meget man kan pakke sådan en ind, men noget må gøres, da jeg ikke pt har mulighed for at isolere værkstedet. Er der nogen, der har erfaring for, hvad der kan gøres?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyden komme fra motor og klingen. Det eneste du kan gøre, er at lydisolere værkstedet eller bruge en fukssvans.

Men Bjørn A har da ret, den slags maskiner larmer alt for meget. Jeg ved at klingefabrikanterne gør noget ved klingerne, div snit mm, for at nedbringe vibrationer. Men selve maskinen er altså blot en elmotor, og de behøver ikke larme, tænk feks på cirkulationspumpen i vores varmeanlæg. Der er plads til forbedringer...

Venlig hilsen
Knud
Velkommen til.
Jeg tvivler på at du kan dæmpe selve maskinens larm nævneværdigt... Det næste er jo at den for alvor larmer, når du begynder at skære i noget træ.
Du skal selvfølgelig sørge for at den feks ikke står på et bord der giver resonanser, samt sørge for at den står i vatter.  

Køb et par gode "ørebøffer" og glæd dig over at du har fået en sav   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis man vil have en sav med en lydsvag motor, bør man anskaffe en med asynkronmotor. Den type motor har under 3000 omdrejninger. Universalmotorer har høje omdrejningstal og larmer helt vildt, til gengæld er de billigere, mindre og lettere.

Tak for svaret.   Jeg havde håbet, at nogen havde høstet nogle erfaringer med at isolere selve maskinen. Jeg tænker, at jeg efterprøver, om ikke man kan reducere larmen - bare en smule
Annonce
GodeVen skrev den 28-02-2023 14:49:47

Hvis man vil have en sav med en lydsvag motor, bør man anskaffe en med asynkronmotor. Den type motor har under 3000 omdrejninger. Universalmotorer har høje omdrejningstal og larmer helt vildt, til gengæld er de billigere, mindre og lettere.
Helt enig, min gl.Elu flip kører nærmest lydløst, til gengæld vejer den vel 40 kg.
Nymodens maskiner har en kulmotor (nogle dog uden )med tilhørende transmission, godt moment og sejtræk, men larmer voldsomt. Jeg prøvede engang at montere en omdrejnings begrænser på en billig afkorter. Noget der var pillet ud af en støvsuger. Det fjerner godt nok lidt fart/larm, men også trækkraft, fordi den ikke holder konstant hastighed ved belastning. En sådan kan du ( måske ) finde i en blå Bosch vinkelsliber, med konstant kontrol.   


 


 

cdp skrev den 28-02-2023 17:28:43

GodeVen skrev den 28-02-2023 14:49:47

Hvis man vil have en sav med en lydsvag motor, bør man anskaffe en med asynkronmotor. Den type motor har under 3000 omdrejninger. Universalmotorer har høje omdrejningstal og larmer helt vildt, til gengæld er de billigere, mindre og lettere.
Helt enig, min gl.Elu flip kører nærmest lydløst, til gengæld vejer den vel 40 kg.
Nymodens maskiner har en kulmotor (nogle dog uden )med tilhørende transmission, godt moment og sejtræk, men larmer voldsomt. Jeg prøvede engang at montere en omdrejnings begrænser på en billig afkorter. Noget der var pillet ud af en støvsuger. Det fjerner godt nok lidt fart/larm, men også trækkraft, fordi den ikke holder konstant hastighed ved belastning. En sådan kan du ( måske ) finde i en blå Bosch vinkelsliber, med konstant kontrol.   

Tak for svaret. Jeg tror nu ikke, jeg vil bevæge mig ud i det men prøve at leve med larmen.

 

 

PinkHenrik skrev den 28-02-2023 13:22:23

Velkommen til.
Jeg tvivler på at du kan dæmpe selve maskinens larm nævneværdigt... Det næste er jo at den for alvor larmer, når du begynder at skære i noget træ.
Du skal selvfølgelig sørge for at den feks ikke står på et bord der giver resonanser, samt sørge for at den står i vatter.  

Køb et par gode "ørebøffer" og glæd dig over at du har fået en sav   

 Tak for svaret. Det med resonamserne vil jeg være opmærksom på, når jeg bygger et rullebord til saven.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis