Burde en elektriker forstå denne illustration?

Hej

Jeg skulle have min ventilator i badeværelset installeret. Jeg ville gerne have den installeret, så den startede efter fugtniveauet og i et givent tidsinterval.
Jeg viste ham følgende illustration fra vejledningen. Han forstod det ikke. Burde han ikke forstå det når han er elektriker?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der i øvrigt nogen der kan forklare hvordan ventilatoren skal tilsluttes hvis den skal være fugt og timerstyret?
Jo. Men hvad betyder det? Altså i normal tale?


je_ns skrev den 27-02-2023 11:32:38

humseper skrev den 27-02-2023 11:10:00

Er der i øvrigt nogen der kan forklare hvordan ventilatoren skal tilsluttes hvis den skal være fugt og timerstyret?

Denne tilslutning hedder jo timer, og fugtighed. 

Så mon ikke det er den du skal anvende ?

 

Det burde en elektriker kunne forstår,

qf er sikringsgruppen i tavlen, hvor fase og nul kommer fra.

S er din afbryder, det kan være den afbryder der tænder dit lys eller en seperat afbryder kun til ventilatoren.

Ventilatoren står med konstant fase og nul og tænder selv hvis der er for meget fugt i henhold til det den er indstillet på, udover dette kan du så tænde den via en afbryder hvis der er behov for udluftning uden der er fugtigt , så køre ventilatoren den indstillet tid og slukke så igen.




PÅ det viste diagram kan afbryderen S fint være den samme afbryder, der tænder lyset. Det er en normal tilslutning.
Få fase, nul og en tændledning fra lyset i rummet til ventilatoren. Hvis tændledningen ikke skal bruges, skal den bare muffes.

fase
Annonce
Så hvis tændledningen muffes, så kører den rent efter fugtighed, ikke?

S. Fabrin skrev den 27-02-2023 12:51:05

PÅ det viste diagram kan afbryderen S fint være den samme afbryder, der tænder lyset. Det er en normal tilslutning.
Få fase, nul og en tændledning fra lyset i rummet til ventilatoren. Hvis tændledningen ikke skal bruges, skal den bare muffes.

 

Som jeg læser figuren, så findes ventilatoren i fire forskellige udgaver.

STD: uden nogen styring men med separat kontakt eller fælles kontakt for lys og ventilator

T: med timer, der styres af separat kontakt eller af lyset.

TH: med timer som type T, men yderligere forsynet med fugtighedsstyreing

ST: med indbygget timer og fugtighedsstyring, men uden ekstern trigger for start.

Det er derfor afgørende for forbindelsen, hvilken type af ventilatoren, du har købt, og det har du ikke oplyst noget om, så for mig er det ikke muligt, at give et svar.
humseper skrev den 27-02-2023 13:20:50

Så hvis tændledningen muffes, så kører den rent efter fugtighed, ikke?

S. Fabrin skrev den 27-02-2023 12:51:05

PÅ det viste diagram kan afbryderen S fint være den samme afbryder, der tænder lyset. Det er en normal tilslutning.
Få fase, nul og en tændledning fra lyset i rummet til ventilatoren. Hvis tændledningen ikke skal bruges, skal den bare muffes.

 

 Ja, det er korrekt. hvis tændledningen muffes kører ventilatoren efter ren fugtighed. Jeg har bare anbefalet at trække tændledningen med, hvis du skifter mening. Du laver formentlig ting på toilettet/badeværelset, som ikke afgiver fugt men måske en odeur..

efry Det er den samme ventilator, der kan kobles på foskelige måder.

fase
Det er i øvrigt ofte vanskelig at få indstillet den fugt styring ordentlig. Og ret irriterende hvis den pludselig starter op midt om natten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
efry skrev den 27-02-2023 14:20:18

Som jeg læser figuren, så findes ventilatoren i fire forskellige udgaver.

STD: uden nogen styring men med separat kontakt eller fælles kontakt for lys og ventilator

T: med timer, der styres af separat kontakt eller af lyset.

TH: med timer som type T, men yderligere forsynet med fugtighedsstyreing

ST: med indbygget timer og fugtighedsstyring, men uden ekstern trigger for start.

Det er derfor afgørende for forbindelsen, hvilken type af ventilatoren, du har købt, og det har du ikke oplyst noget om, så for mig er det ikke muligt, at give et svar.

Hekt enig, det drejer sig om fire forskellige modeller af ventilatoren.

STD: den kører når man tænder for strømmen, med eller uden lys.
T: den kører når man tænder for strømmen, med eller uden lys, med et efterløb på X minutter.
TH: som T, men hvor efterløbet er X minutter plus Y minutter alt efter fugtighed.
ST: bevægelsessensor plus timer- og fugtighedsefterløb er indbygget.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis