Udskiftning af bærende stolper

Hej,
jeg har 2 stolper i et tagudhæng, der er rådne i bunden, hvorfor jeg ønsker at skifte dem ud med galvaniseret stolper i stedet.
Nuværende stolper står på punktfundament hævet ca. 15 centimeter over jorden. Jeg kunne godt tænke mig at de nye stoler kommer til at stå plant med terræn.
Hvordan klares dette bedst og hvordan udskifter man stolperne? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Understøt remmen med soldater eller træbjælker mens du fjerner de rådne bjælker en af gangen. 

Den galvaniserede søjle kan nedstøbes direkte i beton så den går helt ned i jorden.

Selvbygger med stort S. 
Du skal vel lave noget aflastning og bruge nogle soldater.

Tag en stolpe ad gangen.

Hvis du vil fjerne de 15 cm, skal du nok bryde de gamle fuindamenter op og lave nogle nye. Lyder til at være et stor arbejde for 15 cm. Jeg ville nøjes med at skifte stolper, og få dem få dem lavet på mål.
Skal du have lavet de stolper på mål, så kan de laves med firkant plade i begge ender. Den øverste ende skrues på den rem der sikkert er der. 
Forneden skærer du stolpefod af plan med beton overflade og fastgør stolpen med 2 - 4 skruer ned i beton.
De skal ikke holde andet end søjlen på plads hvis du skulle læne dig op ad den   
Du kunne også skære stolpefod væk i ca. 1 cm højde og have et tilsvarende hul op i fod på den nye stolpe. Men du skal lige være sikker på at du kan få den på plads hen over den lille knob.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har lige skiftet 3 bærende stolper i min udestue. Her koncentrerede jeg mig mest om, at taget ikke måtte kunne blæse af i en orkan. Det ser så rodet ud, hvis taget blæser af.

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis