Forlænge træårer

Kære alle
Jeg står med 2 træårer på 3 m. pr. stk. som begge skal forlænges med 1 m. og altså være 4 meter lange.
Det er tænkt som et forsøg på at ro en sejlbåd :-)
Ved godt man også kan benytte en enkelt lang " vrikkelåre " om agter, men vil hellere prøve den lidt mere traditionelle verison :-)
Hvordan forlænger jeg årene bedst og mest holdbart ?
De er lavet ud af helt almindelig 50 mm rundtømmer, og mit eget umiddelbare bud er at skære dem ( midt på ? ) med et 45 grader snit, ( for større anlægsflade ) og det samme på det 1 meterstykke som skal lægges ind, og så bare lime med alm. udendørs snedkerlim.
Er i tvivl om jeg svækker eller forstærker konstruktionen hvis jeg bruger dyvler, skruer eller andet. ?
Afslutningsvis kunne man måske vikle en form for stærkt tape, reb eller andet rundt om samlingerne ?
Alternativt kunne det være fedt med en version hvor årene kunne samles / skilles... måske med at indstøbe noget gevindstang eller lign. men er igen nervøs for om jeg svækker materialet for meget ?
Alle svar modtages med stor taknemmelighed :-)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tvivler på om det vil holde. Det bliver et svagt punkt, og der er masser af vrid i en åre.
Jeg ville bare stikke et alurør ned over enden som forlænger, f.eks. 125 cm langt. Så har du 25 cm længde til kraftoverførsel. Du kan fastholde rør med et par skruer på tværs.

Hvis du skal forlænge med rundstok, så skal du have en meget længere skrå flade. Denne limes og kan samtidig omvikles helt tæt med f.eks. kobbertråd. Det kan holde og se flot ud.
Bruger du aluminium stang så skal du nok have en stump træ i øverst igen for at have et træhåndtag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-02-2023 22:53:52
Bruger du aluminium stang så skal du nok have en stump træ i øverst igen for at have et træhåndtag. 

Jeg håber du kender forskellen mellem et rør og en "stang"? Og hvorfor skal man have et "træhåndtag"? Enten kan man bruge handsker eller omvikle med vaskeskind, hvis det er komfort det drejer sig om.

???

Det var ren comfort jeg tænkte på, altså for at undgå det kolde alurør. . Og undskyld jeg skrev forkert, det skal naturligvis være alurør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hvis du vil forlænge med træ, så lav sådan en samling her, med et V hak i den ene, og en tilsvarende spids ende på den anden del, lav længden ca 4 gange længere end dimeteren på "rundstokken" brug vandfast lim.


Vi prøver igen, i morgen --
Du får meget bedre kraft på ved at vrikke.

Så kan du bruge de store muskler o ben og ryg, og bliver mindre træt.

Og en vrikjeåre skal også være forholdsvis. Lang.

Så når du er igang, så lav et beslag bag på båden, og prøv det med at vrikke.

Det er meget bedre, når  ånden er tungere end en robåd.

To ulykker kommer sjældent alene.
Ellida skrev den 27-03-2023 14:03:55

Du får meget bedre kraft på ved at vrikke.

Så kan du bruge de store muskler o ben og ryg, og bliver mindre træt.

Og en vrikjeåre skal også være forholdsvis. Lang.

Så når du er igang, så lav et beslag bag på båden, og prøv det med at vrikke.

Det er meget bedre, når  ånden er tungere end en robåd.

 Det kan godt være du har ret. Syntes bare at det ser ud til at gå lidt træg og langsomt på de videoer jeg har set med vrikkelåre, men skal da prøves hvis dette projekt ender med en skuffelse.
Jeg er i fuld gang med at forlænge årerne med udstødningsrør fra Biltema :-)
Tak for Jeres svar :-)

Men du har da ret i at det går langsomt - det kan aldrig komme til at gå hurtigt med en båd der vejer 700 kg for eksempel.
Ngen af dem der vrikker deres sejlbåde har både som vejer endnu mere.

Hovedsagen ved at vrikke er netop at du kan læge mange kræfter i det - med dine store kropsmuskler +++ du kan vinkle åren forskellige efter hvor meget fart du er på.

Det er ikke nemt at gøre det med årer - når du ror en båd som sejler langsomt, så er det svært at få udnyttet kræfterne.

Vores egen motorbåd sejler ganske langsomt når jeg vrikker den - ½-1 knob kun - det vil være meget anstrengende at gøre det med årer.
Desuden - med vrikkeåre kan du nøjes med kun een åre.

To ulykker kommer sjældent alene.
Prøv venligst at se dette klip fra You Tube.

Det går også langsomt men det er jo også en ældre mand som ror langsomt i en marina.
Han sidder endda "forkert", da han jo skal ro med ryggen vendt fremad, men vælger sikkert dette for at have behørigt udsyn. Gætter på at hans båd er omkring 27 fod og vejer i omegnen af 2,5 - 3 tons.
Jeg er i god fysisk form, og vil tilmed montere et sæde som kører på en skinne ( afmonteret fra en gammel romaskine ) midt i cockpittet, således at jeg får fuld udnyttelse af mine benmuskler også.
Du har ret at jeg måske ikke kan bruge hele kroppen som "trækkraft" men jeg får til gengæld 2 årer i vandet, og mulighed for at presse igennem med benmusklerne også.
Måske tager jeg fejl og må forpustet opgive, men hvis videoen ikke snyder ( at han måske har hjælp af en lille indenbords motor eller andet ) så må det kunne lade sig gøre. Jeg har ihvertefald lyst til at give det et forsøg :-) Båden vejer i øvrigt 2500 kg. så der kommer sikkert sved på panden :-)

Linket skal sikkert kopieres op i søgebjælken :-)


https://youtu.be/4cwO75R9Y4U
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis