Smart Belysning

Dav Folkens

Jeg skal overtage en 104m2 lejlighed i to plan.
Jeg vil gerne have smart belysning, men jeg synes at marked er ret stort.

Jeg vil gerne have mulighed for at styre lyset, gennem både en fjernbetjening, og min mobiltelefon.
At styre gennem mobilen, kræver vel en hub af en art?
Det skal være muligt både at tænde og slukke, og dæmpe lyset, via fjernbetjening og mobilen.

Nogle af pærene skal kunne skifte fra hvid/gul til rød, blå, lilla og lignende, men ikke dem alle. Så det skal være et system, hvor jeg kan få begge slags pære.

Systemet skal helst gerne, kunne virke med bevægelsessensorer.

Styres alle systemer via pæren, eller er der systemer, hvor man skal ændre i kontakten til lampen?

Jeg synes at IKEAs system virker til at være ganske fint, og et udemærket prisleje, men jeg synes at deres smarte pære, generelt har et lavt energmærke?

Philips Hue virker til at være en imponerende system, men prisen er også derefter.

Jeg håber i kan hjælpe mig lidt.

Mvh Frank


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikea virker med Phillips hue som begge virker med Apple Homekit.

Jeg er klart gladest for Hue. Det er bare mere intuitivt og det enklere at sammensætte. Men skulle jeg starte forfra, gik jeg måske med aqara (staveplade), da det er noget billigere end hue og samtidigt har en god del tilbehør (temperatur-, fugt-, bevægelsessensorer). Ikeas smart plugs er iøvrigt et af få, som tager strømmen fuldstændigt, hvilket er pænt vigtigt med led og lignende.  

Jeg lykkedes ikke med at få hubs til at virke på tværs. Så jeg har både en aqara, Ikea og hue hub… ja, føles mig pænt dum lige der. 
Hvad er det ved Hue du synes er bedre, end f.eks.IKEAs system?
Det er mest de to jeg overvejer. På den ene side kan man lige så godt, få et ordentligt system fra start af. IKEA er dog en del billigere. Jeg synes det indeholder hvad jeg skal bruge. Hue har dog et bedre udseende.
Overvej Ledvance Smart+ (hører under Osram navnet)
Det fåes med Wifi, hvor der ikke kræves Hub
Bluetooth og en 3. mulighed jeg ikke kan huske nu

Fjernbetjeningen til styring af lyset (hvis det skal være den avancerede) virker desværre meget billig og plastic agtig
Men app’en fungerer i mine øjne ret godt i forhold til prisen på pærerne
Hvis du er teknisk anlagt (eller har interesse for det), så overvej at lave en mini-server med Home Assistant på. HA erstatter Ikea/Hue/Aqara's gateways og gør det muligt at blande udstyr fra forskellige producenter og styrer det hele samlet og lave automatiseringer der går på tværs af alle enheder. Serveren kan være en Raspberry Pi til ml. 500-1000 kr.

Eksempelvis har jeg en Hue PIR-sensor udendørs, som samtidig sender info om hvor lyst/mørkt der er udendørs. Lysstyrken bruger jeg til at tænde alt udelys rundt om huset, lyskæderne i busken mv. om aftenen.

Jeg har koblet Duka One på også, og har automatik som skruer op for ventilatoren i morgentimerne (hvor det typisk bliver taget bad i kælderen). Senere skruer HA den ned, hvis Aqara-termostaten måler at der er meget koldt udenfor.

En Ikea-fjernbetjening har jeg valgt at bruge til at styre Sonos højttalerne i stuen, så man ikke SKAL bruge app'en hver gang.

Det er virkelig smart....meeeen det kræver noget mere opsætning og vedligehold end hvis man holder sig til én producent.

Mvh. AllanE
Tak for svarene.

AllanE Jeg er mest til "færdiglavede" systemer, men tak for svaret.

Jeg synes IKEAs system virker fint, men jeg vil gerne have en motionsensor, som også ser hvor lyst der er, så den ikke tænder mens solen er oppe. Jeg ved ikke om IKEAs kan dette, men Hue kan i hvert fald. Er det muligt at kombinerer de forskellige systemer?

Hvis jeg køber en fjernbetjening, kan jeg så styre flere lyskilder med den, eller kun én? Det jeg mener er, at jeg måske kan justerer lyset på flere lyskilder, men jeg vil også gerne have mulighed, for at styre én af gangen.
Annonce
FrankDahl skrev den 27-02-2023 11:55:06
Er det muligt at kombinerer de forskellige systemer?
Hvis du venter 3-6 måneder, så vil både Hue og Ikea (med deres nye hub) understøtte den nye standart "Matter". Standarten gør det muligt at få de forskellige producenters udstyr til at tale sammen, uden at der skal bruges yderligere komponenter. Så på det tidspunkt vil valget mere være, at vælge den rette lyskilde/sensor til opgaven, end at beslutte sig for hvilket økosystem, man vil bruge.

Hvor mange lyskilder en fjernbetjening styrer, afhænger af hvad den indstilles til.
Jenshøj ok det lyder ret fint.
Hue synes jeg er ret fint, og nok det udstyr jeg ender med at købe. Deres pærer er dog ret dyre, i forhold til alternativerne. Hvilke andre pærer er gode, og som virker med Hue?
FrankDahl skrev den 13-03-2023 05:38:13

Jenshøj ok det lyder ret fint.
Hue synes jeg er ret fint, og nok det udstyr jeg ender med at købe. Deres pærer er dog ret dyre, i forhold til alternativerne. Hvilke andre pærer er gode, og som virker med Hue?

 Ikeas 

​IKEAs pærer de eneste? De har ikke fået særlig gode vurderinger

FrankDahl skrev den 13-03-2023 07:00:06

IKEAs pærer de eneste? De har ikke fået særlig gode vurderinger

 Check i søgningerne at de er hue kompatible. Kender ikke til andre end Ikea 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis