Installation af indbygningsspot

Hej venner,
Jeg er i færd med at nedforsænke med gipsloft og vil i den forbindelse opsætte 6stk GU10 hue miliskin indbygningsspots.

Jeg er bekendt med tilslutningen skal udføres sf aut. elektriker, men hvor meget af det må jeg selv forberede og skal selv tilslutningdåse flyttes til under det nye loft?

Jeg har trukket flexrør og tre PVL ledninger imellem de 6 spots. Gips er endnu ikke opsat.

Billedet er af den dåse jeg forestillede mig skal give strøm til de 6 lamper.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor mange ledninger er der i forvejen i lampeudtaget og er der plads til yderligere 6 ledninger? Der skal være adgang til ledningerne når loftet er sat op. Har du overvejet at skifte det nuværende udtag ud med en større model for at få mere plads? 
Du spørger om hvor meget, du selv må lave. Det skal du ikke spørge om, for svaret er, at  du ikke må lave noget af det selv, fordi det er en del af den faste installation.

fase
Min tanke var blot at spare tid (penge) og forberede så meget som muligt til elektrikeren, så han mere eller mindre blot skal plug n’play.

Kan man ikke parallel forbinde lamperne istedet for alle 6 skal føres til udtaget?
Der er 2 ledninger i udtaget men jeg havde trukket til 3 for en sikkerhedsskyld
Hvis lamperne skal forsynes fra samme afbryder og der er plads til to ledninger i hver klemme, kan du udmærket sløjfe fra lampe til lampe og dermed parallelforbinde. Du behøver ikke føre alle seks til udtaget. Det vil i øvrigt give nogle gevaldige pladsproblemer i udtaget. Hvilke ledninger har du trukket? Den ene, nullen skal være lyseblå, og har du trukket en jordledning skal den som bekendt være gulgrøn.
Noget helt andet er afslutningen i dine spot. Kan du føre to 16 mm rør ind i spottet? Her tænker jeg på om rørene kan komme under aflastningsbøjlen. Det er et krav.

fase
Tjek lige om der er plads i dine spots til både en tilgang og en afgang; hvis planen er at forbinde videre fra spot til spot, i stedet for at alle tilledninger udgør fra samme lampeudtag. Hvis det er disse spots synes jeg ikke der er meget plads i hverken aflastning eller terminaler.

Du kan overveje at sætte en PL-dåse i dit nye loft, der er ret god plads, forudsætter loftet ikke er alt for nedhængt. Du skal have noget fast at skrue i, såsom betonloftet eller en lægte.

Og som Fabrin siger, må du ikke lave det her selv. Muligt du kan finde en elektriker der vil godkende egen kabeltræk m.v, men det er ikke alle der vil.
Super, mange tak S. Fabrin.
Jeg har 3 PVL, en blå, en gulgrøn og en hvid (havde ikke mere rød).

Skal udtaget flyttes til under det nye loft for at elektrikeren kan tilkoble eller kan han tilkoble på det eksisterende udtag der pt vil sidde ovenover det nye loft
Annonce
Jeg ville slet ikke bruge den eksisterende dåse men skifte den ud med en PL dåse. Kravet er at der skal være adgang til ledningerne uden at skulle fjerne dele af loftet.

fase
Skal det ikke også være downlight kablet til spots?
LED spots afgiver ikke meget varme i modsætning til halogenpærer.

fase
Hvis man kigger på brugs forvirring på de spot som Piskeris gætter på, så er de dobbelt isoleret og derfor skal der ikek bruges jordleder, og der kan ikke sløjfes videre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis