Akut mangel på varmt vand

Hej,

Jeg har meget pludseligt mistet det varme vand i hele huset. Jeg har en danfoss akva lux II. Fjernvarmerør, som går ind i vandvarmeren er meget varmt, og fjernvarmen virker i hele huset. Nogen ideer til, hvorfor?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
23872 7480
Jeg går ud fra at der kun kommer koldt vand ud af vandhaner!
Jeg har et par forslag:
 tag front isolering af og kig på indstilling af termostaten øverst til højre. Så skruer du helt op for termostaten et kort stykke tid.
 Samtidig mærker du på fjernvarm retur, som er nr. 4 rør ( frem er nr. 3) Hvis retur pludselig bliver varm så skruer du igen ned på normal, så vil jeg tro at det igen kører normalt.
Det kan også være snavse samler på fjernvarmen. Det er en lille dims som sidder på rørene med en skråtud nedad. Inden du skruer bunden ud af dem skal du have lukket både frem og retur hvor fjer3nvarme kommer ind i huset og du skal have taget trykket af på 1 af de aftapnings haner som sidder der. 
Det med snavs er ikek logisk hvis du harfuld varme på radiatorer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
SimonHJL
SimonHJL Trådstarter
16
Hvis man tænder for det varme vand, så kommer der nogle gange lunkent vand ud i kort tid, hvorefter det bliver koldt.

Jeg prøver at skrue på termostaten. Jeg har forsøgt at skille snavssamleren ad, men den lader til at være irret fast. Men jeg tænkte også, at det nok ikke gav mening  i og med, at gulvvarme og radiatorer virker efter hensigten. Tak indtil videre.
SimonHJL
SimonHJL Trådstarter
16
Nu har jeg forsøgt at skrue helt op for termostaten, men returen bliver ikke varmere.
Jeg har i øvrigt bemærket, at fjernvarmereturen bliver helt kold, så snart man kører med det varme vand fra vandhanen.
Søren O
Søren O
5923 7000
Det tyder på defekt brugsvandsregulator eller tilkalket varmeveksler. Det mest sandsynlige er nok brugsvandsregulatoren. Hvor gammel er din veksler?
En ny ventil kan købes for ca. kr. 3800,- men en helt ny komplet unit kan købes for ca. kr. 5400,-. Personligt ville jeg nok udskifte til nyt.

Søren O
SimonHJL
SimonHJL Trådstarter
16
Hej Søren,

Tak for svaret. Tror, jeg må have fat i en VVS'er så. Heldigvis virker det varme vand, hvis man kører ved lavt tryk, hvilket gør situationen en anelse mindre akut.
SimonHJL
SimonHJL Trådstarter
16
Jeg ved ikke, hvor gammel den er, da det er tidligere ejer, der har installeret den. Øv for en dyr omgang. Men tænker bare VVS'eren får lov til at skifte hele enheden.
Annonce
Søren O
Søren O
5923 7000
Tror lige du skal få et tilbud fra ham først - send evt. et billede til ham så han kan se rørtilkoblingerne. Du skal regne med en noget højere pris på delene - han vil også tjene penge. Selve udskiftningen tager vel en times tid, og så kommer der noget kørsel. Jeg vil ikke blive forbavset hvis han forlanger tæt på kr. 10.000,-
Var det mig, skiftede jeg den selv, selv om det er autoriseret arbejde.

Søren O
SimonHJL
SimonHJL Trådstarter
16
Okay, tak for rådet.
Det kan også godt være, at jeg kaster mig ud i det selv, da det umiddelbart ser ret simpelt ud.

SimonHJL
SimonHJL Trådstarter
16
Opdatering. Efter at skrue op og ned på de 2 termostater i vandvarmeren, er problemer tilsyneladende blevet løst. Det bør tilføjes, at vi har haft arbejdet på fjernvarmesystemet for et par uger siden. Så det virker mest sandsynligt, at der er kommet skidt ind i vandvarmeren i den anledning, og som nu har løsnet sig. Tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Mindre vindue, murerarbejde.
    Lav-Hus (læst 670 gange)
  2. Varmeregnskab
    Fyr og opvarmning (læst 648 gange)
  3. Kan der trækkes el til en stikprop?
    Hårde hvidevarer (læst 869 gange)
  4. Pilleovns udfordring. Inspiration søges
    Fyr og opvarmning (læst 846 gange)
  5. "Væghængt" bordplade
    Lav-Hus (læst 453 gange)
  6. Når batterierne strejker :-(
    Lav-Hus (læst 389 gange)
  7. Hvad har vi på loftet?
    Lav-Hus (læst 400 gange)
  8. Ny stiksav
    Værktøj og maskiner (læst 506 gange)
  9. Kan jeg pudse riller fra elektrikeren op med gipspuds?
    Lav-Hus (læst 362 gange)
  10. Hvordan lapper man en vandhane?
    Lav-Hus (læst 308 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis