Elinstallation og dampspærre

Hej

Har et hus fra 2007, med 12v halogen spots.
Jeg skal have monteret akustik paneler, og i den forbindelse ønsker jeg at skifte spots til 230 led
I rummet er loft til kip, og pt. beklædt med gips. Jeg ved at spots er monteret med safebox, men da jeg gerne vil forbedre så meget af arbejdet selv, vil jeg gerne have lokaliseret trafo, og skifte ledningerne til spots.

Er der nogen der har et kvalificeret bud på om disse ledninger er placeres før eller efter dampspærre? Huset er som sagt fra 2007

Jeg vil gerne være lidt forbedret inden jeg begynder at pille gips loftet ned.
Er ledninger og trafo placeret bag dampspærre bliver det jo et værre rod før jeg bliver færdig.
Og nej, trafo er desværre ikke placeret let tilgængelig og med marketing, som den burde have været
Tips og tricks modtages også gerne

Pfht. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at svare på, er huset et typehus kan der være masser af dårlige løsninger gemt bag gipspladerne.
Mormalt vil dampspærren være monteret inden kablerne er trukket, mellem forskallingen.

Selvbygger med stort S. 
Hvis du alligevel piller gipsloftet ned, så ser jeg ingen grund til at vide det inden. Der skal jo alligevel trækkes nye kabler. Det eneste det gælder om er at købe noget ny dampspærre plast hvis det ikke er ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har ikke planer om at pille hele loftet ned, da det nye blot skal monteres overpå. Så jeg ville lave så få huller i det eksisterende som muligt
Så er der næsten ikke andet end at lave et hul, og så se hvordan det er lavet. Samtidig får du jo mulighed for at finde forskalling, afstand osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det var også min umiddelbare plan, men jeg tænkte der var en elektriker der kunne fortælle hvordan man plejer at udfører elinstallationerne i sådan et hus
Plejer siger: at man har ledninger under dampspærre, som det er blevet mest normalt i de sidste 15 -20 år. Dit hus ligger lidt i grænsezonen, og du skriver safeboks. 
Det sidste kunne indikere at kabler kommer oppefra og ned i safeboks, og at dampspærre er brudt. Men den kan også være monteret på grund af varme fra spot.
Der er så mange usikkerheds parametre så det er ikke nuligt at sige noget med ret meget mere end 50 % "sikkerhed"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis