Bosch vaskemaskine - tromle kører ikke (error E51)

Hej alle på LDS.
Vi har en Bosch vaskemaskine hvor tromlen ikke mere kører rundt. Maskinen er 5 år gammel og jeg havde da egentlig håbet på at der var lidt flere år i maskinen. Det er lykkedes at få udlæst fejlkoden E51 som jeg har slået op på nettet, se vedhæftet billeder. Fandt så herefter en lille perlekæde i klemme i pumpehuset.

Modellen er en: Bosch VarioPerfect Serie 6 med EcoSilence Drive (10 års garanti på motor).
Jeg mener at det er en brushless motor, er vel kun derfor man så kan give 10 års motorgaranti.

- Afløbsslange er renset
- Har skiftet den store lyt på motorprintet, 390uf, 400V
- Maskinen kan godt tage vand ind og pumpe det ud igen.
- Viser fortsat E51 når man udfører fejludslæsningsproceduren (via youtube)

Er der nogen af jer der ved hvordan man måler motorvindinger og ved hvilken modstandsværdi bør motoren stadigvæk virke?  Er det ikke forholdsvis sjældent at det er motoren der er stået af men derimod motor-controllerboardet, i såfald kan det vel ikke betale sig at poste flere penge i maskinen eller hvad?

I øvrigt så koster et besøg over dørtrinnet af en Bosch-tekniker kr.1300,-

Håber at I kan bistå med lidt hjælp her, er gået lidt kold.   .

Mvh. Ole C. Haslev

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den er med garanti med inveter motor dvs med elektronisk motor .jeg er 99 % sikker på det er motor styringen der er er defekt
Hej Jensen55. Tak for din tilbagemeldin. Har du en ide til hvad en mororstyring typisk vil koste til denne model og vil du gøre det, hvis det var dig der var i samme situation? 

Mvh. Ole56 😀
omkring 1500 kr .Det har vare nr 11032419 om man skal rep er altid et godt spørgsmål .Det kommer lidt an på hvilken  stand resten af maskinen er i
Hej Jensen. Tak for dit svar. Du ved vel ikke tilfældigvis hvilken komponent der typisk står af på printet (motorstyring) og har du selv erfaringer med at repare motorstyringer? 
Det er sikkert den store kondensator på printet der er gået til men det også være en triacerne der er defekte .jeg har ingen erfaring med at repare styringerne selv .Jeg bestiller bare en ny da vi skal give garanti på delene
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis