Svækkes karmskruer når dør afmonteres?

Jeg er ved at montere en indvendig dobbeltdør i stuen (massiv med glas). Som så ofte før, opdager man jo uforudsete problemer i et projekt    og jeg bliver muligvis nødt til at skifte gulv-spånpladerne. Det er lettere at gøre uden karmen er sat, men det vil betyde at vi skal undvære døren indtil der er styr på gulvet, hvilket jeg ikke har en tidsplan for endnu.

En mulighed er, at montere døren alligevel nu og, hvis det så bliver nødvendigt, afmontere karmen hvis gulvet skal skiftes. Men er det et problem med karmskruerne / hullerne? Har de samme styrke når de har været skruet ud og sættes i igen? Hullerne i døren er forboret, så jeg skal helst bruge samme igen.

I den ene side, skrues karmen fast direkte i murstensvæg. I den anden side skrues den i en fibergipsplade, gennem en regel og ind i mursten.

Mvh. AllanE
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Karmskruer skærer jo gevind både i træet og i mursten. Så for at få det til at passe skal det ramme samme gevind, og dermed præcis samme afstand karm / mur.
Hver gang du tager skruen ud så tager du lidt gevind ( støv ) ud af murstene. Så ved gentagne afmonteringer svækkes det helt sikkert. 
Men man kan jo altid putte et par stykker 1,5mm kobberledninger ind i hullet i muren , og det vil igen kunne holde. 
I siden med regel vil det nok holde til mange gange skruen i /ud 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
En enkelt af og genmontering kan man sagtens udføre i de samme huller. Og sikkert også flere.

Der er jo også mange karmskruer om det, og deres indbyrdes forskydninger vil også holde karmen låst godt på plads, skruehullerne er jo aldrig fuldstændigt parallelle med hinanden, selvom man prøver at bore nogenlunde ensartede huller.

Elektronikteknikeren
Tak skal I have! Så kan jeg godt montere nu, så vi ikke skal undvære døren på ubestemt tid   

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også