Pex rør gennem træ

Hej derude.
vi er ved at lave et kolonihavehus, og skal have ført nogle pex rør gennem bunden, som er lavet af træ. Når vi skal på tværs, skal vi så lave hullerne i midten eller i toppen af strøerne?

MVH
Flemming
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis strøerne hviler på bunden borer du tomrørene gennem midten, så du ikke kommer til at slå søm gennem rørene.

fase
S. Fabrin skrev den 24-02-2023 21:54:21

Hvis strøerne hviler på bunden borer du tomrørene gennem midten, så du ikke kommer til at slå søm gennem rørene.

 Strøerne sidder på skruefundament. Det er et 42 kvm hus fra Kongelundshusene.

Hvis strøer er bærende så kan du ikke bore igennem dem uden at forstærke. Men ellers er det principilet bedst at hullet laves i midten, og så tæt på understøttelse som muligt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis strøerne er 50x100mm, ville jeg trække rørene øverst. Har du mulighed for at trække rørene under strøerne? Hvis huset ikke er opvarmet om vinteren skal rørene under alle omstændigheder tømmes.

fase
ev elmand skrev den 24-02-2023 22:05:29

Hvis strøer er bærende så kan du ikke bore igennem dem uden at forstærke. Men ellers er det principilet bedst at hullet laves i midten, og så tæt på understøttelse som muligt. 

 De er ikke bærende. Så må kigge på det. 

Annonce
S. Fabrin skrev den 24-02-2023 22:12:42

Hvis strøerne er 50x100mm, ville jeg trække rørene øverst. Har du mulighed for at trække rørene under strøerne? Hvis huset ikke er opvarmet om vinteren skal rørene under alle omstændigheder tømmes.

 De er faktisk 50X150mm. Vi ville gerne have noget mere isolering i, så de blev noget større. Det bliver ikke opvarmet denne vinter, da pengene er ved at løbe tør.😕

Er de ikke bærende ( kun bærende for gulvet) og i overstørrelse så er der ikke noget i vejen for at du kan bore igennem dem. Ved den dimension så måske 50 mm fra toppen, så undgår du at fastgørelse fra gulvet rammer dem, og de sidder i nogenlunde opvarmet miljø.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 25-02-2023 11:18:32

Er de ikke bærende ( kun bærende for gulvet) og i overstørrelse så er der ikke noget i vejen for at du kan bore igennem dem. Ved den dimension så måske 50 mm fra toppen, så undgår du at fastgørelse fra gulvet rammer dem, og de sidder i nogenlunde opvarmet miljø.

 Super. Tak for alle jeres svar. Nu har jeg lidt at gå med.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis