Kælder ventilation - er 2 enheder nok?

I forbindelse med kælder renovering vil jeg gerne skifte de 2 eksisterende ventilatorer, der er monteret i hver ende af kælderen. De ser ud til at være monteret i 125mm rørgennemføringer. Jeg overvejer at købe 2 stk Duka One S4 Plus WiFi og montere i de eksisterende gennemboringer, da jeg derfor ikke behøver at bore yderligere. Så vidt jeg kan se er S4 med 100mm rørgennemføring, hvor S6 er med 160mm. Vil i vurdere at det er dumt at gå med S4 størrelsen? Kælderen er på 100m2, ikke fugtig og har i øvrigt lige fået skiftet samtlige vinduer til 3 lags energivinduer med friskluft ventiler i alle vinduer. Der er bryggers i det ene af de rum med ventilator og der skal ikke tages bad i kælderen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at S4 er for småt til så stort et rum. Det er også på grænsen ift. S6.

Ulempen ved at gå med de små er, at de skal kører med væsentligt flere omdrejninger for at opnå tilstrækkeligt luftskifte. Jo større diameter, jo lavere hastighed og jo mindre støj.

Så hvis du bruger kælderen, tror jeg, at du vil blive gladere i længden for at gøre arbejdet nu og sætte S6 i, selvom det er mere besværligt.

Når det så er sagt, så er jeg meget glad for vores 3 x S6 i en 75kvm kælder. Især de to der kører parløb, er så effektive at det uden problemer klarer at der både er bad og tøjvask i kælderen.

Mvh. AllanE
Hvis du installerer Duka One eller anden type ventilation med genvinding bør du lukke alle friskluftventiler.

Ventilation og friskluftventiler løser den samme opgave med hensyn til dug. Hvis man har varmegenvinding er friskluftventiler mere til skade end gavn.

Enig! Jeg har lukket andre ventiler i min kælder.

Mvh. AllanE
Tak for jeres svar. Så kunne jeg have sparet de penge og undværet ventiler på alle mine nye vinduer. :D 

Det lyder fornuftigt det i siger, så jeg må se om det er muligt for mig at udvide gennemboringerne til 160mm. Det må være muligt at bore en række huller i kanten af den nuværende boring, og så hakke det fri og på den måde udvide. Sig til hvis i har andre gode forslag.
Det er en fin løsning. Jeg endte med at købe et kernebor i fuld størrelse, fordi jeg skulle bore til flere Duka'er (og har en ven der også skulle bruge det). Fandt det til ca. 1500 kr. på Amazon. Men det er nok ikke helt nemt at bruge når der er hul i forvejen. Så tegn cirklen og bor mange små huller rundt - det er nok det hurtigste.

Mvh. AllanE
H.Skov skrev den 24-02-2023 13:15:15

Tak for jeres svar. Så kunne jeg have sparet de penge og undværet ventiler på alle mine nye vinduer. :D 

Det lyder fornuftigt det i siger, så jeg må se om det er muligt for mig at udvide gennemboringerne til 160mm. Det må være muligt at bore en række huller i kanten af den nuværende boring, og så hakke det fri og på den måde udvide. Sig til hvis i har andre gode forslag.

 Det har gjort ved 2 gennemboringer hvor jeg gik op fra 100 til 160 mm. Det var nemt. 

Jeg har fået installeret 4 stk duka s6 plus wifi i min kælder som er blevet renoveret. den er kun 70 kvm, men med flere rum som jeg syntes skulle have hver deres, så døren kan holdes lukket. Derudover larmer de meget på højeste niveau, så med flere kan jeg holde niveauet nede. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis