Lavvolt MR11 - konvertering til 230v. GU10.

Vi bor i et Bülow Nielsen hus fra 2006 som er fyldt med spots af typen MR11 i en lavvolts-installation.
Vi har et ønske om at få 230v. GU10 fremfor eksisterende lavvolts-installationer.
Trafo mv. skal selvfølgelig ændres (og det får vi en elektriker til), men kan man mon beholde ledninger? Vi forsøger at få et overblik over omkostningerne. Det er ikke for at spare, men for at fremtidssikre og for at få muligheden for eks. Philips Hue. 

Er der nogle herinde som har foretaget samme type ændring?

Hilsen Lasse 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi bor i et Bülow Nielsen hus fra 2006 som er... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 27-02-2023 13:08:57

Undskyld jeg blander mig, men farve og Kelvin er ens på den måde, at Kelvin angiver farvetemperaturen og dermed farven i Kelvin. At farveopfattelsen kan være forskellig er noget andet.

Med farve mener jeg rød, gul, grøn etc. 

Med kelvingrader, mener jeg hvorvidt det “hvide” lys er koldt eller varmt. White Ambiance ændrer på kelvingraderne. Her er min kones og min præference forskellig. 

Philips Hue Color ændrer selve farven (rød, gul, grøn etc.)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Også andre farver end hvidt har en farvetemperatur målt i Kelvin, så du kan ikke sige, at kun det hvide lys har en farvetemperatur. Også rød, blå og grøn har en farvetemperatur. Ud fra  de tre farver kan der dannes hvidt lys. Ved at ændre en eller flere af de tre farver kan farvetemperaturen (farven) på lyset ændres. Det betyder. at du kan blande de farver du vil ved at blande mere eller mindre af en farve samen med de to andre farver.

fase
S. Fabrin skrev den 27-02-2023 19:52:06

Også andre farver end hvidt har en farvetemperatur målt i Kelvin, så du kan ikke sige, at kun det hvide lys har en farvetemperatur. Også rød, blå og grøn har en farvetemperatur. Ud fra  de tre farver kan der dannes hvidt lys. Ved at ændre en eller flere af de tre farver kan farvetemperaturen (farven) på lyset ændres. Det betyder. at du kan blande de farver du vil ved at blande mere eller mindre af en farve samen med de to andre farver.

 Jeg tænker at du alligevel, ud fra forudgående tråd, forstår hvad der menes og nu blot forsøger at afspore tråden. Vi har hver vores præference - mere behøver der vel ikke at forklares?! :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det var nu ikke for at afspore tråden, jeg gav en forklaring på farvetemperatur. At du tænker, du ved bedre er OK for mig.

fase
S. Fabrin skrev den 28-02-2023 08:31:32

Det var nu ikke for at afspore tråden, jeg gav en forklaring på farvetemperatur. At du tænker, du ved bedre er OK for mig.

 Jeg mener nu ikke at vide bedre. Men jeg ved nu at min kone og jeg ønsker Philips Hue hvor ændring af kelvingrader er muligt. At du læser det som bedrevidende må være din egen fortolkning. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jo, man har forskellige præferencer. Det var ikke det jeg spurgte om. Det der interesserer mig, hvad grund er der til at skifte farve. Min kone og jeg har forskellige præferencer om gardiner, men det betyder ikke at vi har behov for at skifte mellem to gardiner. Mange burde kunne svare, da der er mange, der køber pærer, hvor man kan skifte farvetone. Man må selvfølgelig købe hvad man vil, men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor de er løsningen på et problem.

Hvis glødetråden en traditionel pære er 3000 K varm (ca. 2700 °C) udsender den en bestemt nuance af hvid. Den nuance kalder man 3000 K. Det er derfor man taler om farvetemperatur. Den samme skala bruges også til lysstofrør og LED-pærer. Et lys med et gulligt skær kalder man varmt lys. Det er på trods af at det har en lav kelvin værdi.


GodeVen skrev den 28-02-2023 12:04:23

Jo, man har forskellige præferencer. Det var ikke det jeg spurgte om. Det der interesserer mig, hvad grund er der til at skifte farve. Min kone og jeg har forskellige præferencer om gardiner, men det betyder ikke at vi har behov for at skifte mellem to gardiner. Mange burde kunne svare, da der er mange, der køber pærer, hvor man kan skifte farvetone. Man må selvfølgelig købe hvad man vil, men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor de er løsningen på et problem.

Hvis glødetråden en traditionel pære er 3000 K varm (ca. 2700 °C) udsender den en bestemt nuance af hvid. Den nuance kalder man 3000 K. Det er derfor man taler om farvetemperatur. Den samme skala bruges også til lysstofrør og LED-pærer. Et lys med et gulligt skær kalder man varmt lys. Det er på trods af at det har en lav kelvin værdi.


Det virker mest af alt til, at flere fra den ældre generation (formoder jeg) bliver indigneret og kræver svar, omkring hvad jeg vil købe til mit hus. At I, i din husstand, ikke har problemet, gør det ikke til et mindre “problem” her i husstanden. 

Med Hue og andre smartpærer, har du det hele i én. Med andre ord og for at blive i dit eksempel: vi behøver ikke at købe to gardiner, vi har to gardiner i ét. 

“Man må selvfølgelig købe hvad man vil, men…” - den lader jeg lige stå ;-) 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er ked af du tager det så personligt. Jeg ønsker blot at vide hvorfor vil have farvevalg på deres pærer.

Philips Hue har selvfølgelig fokus på lys. Som en generel smarthome løsning, synes jeg det er for dyrt, og de har for få typer følere.

Lad være med at citatfucke - det må du gerne tage personligt.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis