Lavvolt MR11 - konvertering til 230v. GU10.

Vi bor i et Bülow Nielsen hus fra 2006 som er fyldt med spots af typen MR11 i en lavvolts-installation.
Vi har et ønske om at få 230v. GU10 fremfor eksisterende lavvolts-installationer.
Trafo mv. skal selvfølgelig ændres (og det får vi en elektriker til), men kan man mon beholde ledninger? Vi forsøger at få et overblik over omkostningerne. Det er ikke for at spare, men for at fremtidssikre og for at få muligheden for eks. Philips Hue. 

Er der nogle herinde som har foretaget samme type ændring?

Hilsen Lasse 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De lav volt ledninger der er til dine mr11 er beregnet til 12 v nye gu10 er 230v så dine ledninger skal skiftes....og trafo helt fjernes.
GodeVen skrev den 24-02-2023 08:33:24

Ja, det hele skal skiftes.

Hvad er årsagen til at skifte fra GU4 (MR11) til GU10?

 Skrev det i mit indlæg, men for at fremtidssikre og for at få muligheden for eks. Philips Hue.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
GodeVen skrev den 24-02-2023 11:31:46

Du kan få Hue-kompatibel stømforsyning til dine bestående spots.

Fx
https://www.plusled.dk/zigbee-zg42cc-uni-leddriver.html

 Ja, det ved jeg. Men det vil ikke give mulighed for farveændring, som vi bruger meget i resterende hus. Derfor er ønsket fortsat GU10 ☺️

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg regnede med at ændring af farve, var blot noget man brugte, når man skulle imponere vennerne (hold lige min øl). Det er første gang at jeg hører nogen der siger at de bruger det. Hvilke kriterier gør at I ændrer farve på lyset?

Jeg foretrækker 2700K, men kan også bruge 3000K.



GodeVen skrev den 24-02-2023 15:08:25

Jeg regnede med at ændring af farve, var blot noget man brugte, når man skulle imponere vennerne (hold lige min øl). Det er første gang at jeg hører nogen der siger at de bruger det. Hvilke kriterier gør at I ændrer farve på lyset?

Jeg foretrækker 2700K, men kan også bruge 3000K.



 Jeg synes at tråden kommer ud af et sidespor nu :-) nogen vælger sorte toiletter, nogen vælger et grønt køkken, nogen vælger Philips Hue med farve. Det skal man gudskelov ikke redegøre for, andet end hjemme i egen hytte. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Undskyld, hvis mit spørgsmål virkede stødende, det var ikke min mening.

Du har fået svar på dit spørgsmål. Du har fået forslag til en tilnærmet løsning. Så der er næppe meget mere at sige i den sag.

Mit spørgsmål skylles en nysgerrighed. Jeg vil gerne vide hvilke fordele pærer, der kan skifte farve giver. Jeg kender argumenterne fra reklamerne, men kan ikke se logikken. Man kan let se forskel på forskellige nuancer af hvid. Men når man har siddet i noget lys i et stykke tid, gør øjets automatiske hvidbalance, at man ikke umiddelbart registrerer farvenuancen.

Måske er der andre, der kan fortælle mig, hvornår de skifter farve på lyset fra deres pærer. Det må være et spørgsmål, der burde interessere enhver, der overvejer en ekstraudgift til pærer med justerbar farve.


Farve er én ting, en anden ting er kelvin-grader. I hverdagen benytter vi funktionen med at ændre kelvingrader meget. Min kones vs. mine præferencer til graderne er vidt forskellige - det kan Hue White Ambiance imødekomme (white ambiance har alle nuancer i hvid, uden de egentlige farver).
Til festlige lejligheder benytter vi farver. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Undskyld jeg blander mig, men farve og Kelvin er ens på den måde, at Kelvin angiver farvetemperaturen og dermed farven i Kelvin. At farveopfattelsen kan være forskellig er noget andet.

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis