Ny ovn - tilslut med stik eller i dåse?

Hej,

Jeg har købt en ny ovn, som bliver leveret med et CEE 7/7 stik. Den er opgivet til at have en maksimal belastning på 3650W (/ 230v ~ 16 ampere). 

Der må kun trækkes 6 ampere kontinuerligt i 2 timer igennem en stikkontakt, og ovnen har en blandt andet Pyrolytisk rengøring, som kan tage op imod 3 timer. Jeg ved godt den ikke konstant trækker 16 ampere, men kan det passe at den holder sig under 6 i hele perioden? Jeg har skrevet til producenten, og fik at vide at det "burde" være sikkert - jeg vil bare gerne være helt sikker

Jeg bliver i tvivl, da den gamle ovn var tilsluttet direkte i dåse, og tænker at der må være en grund til dette. Jeg vil helst undgå at klippe stikket, da det kan gå ud over garantien.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Klip stikket af, og monter den direkte i dåsen, det ville jeg gøre.
Hvis ikke du har det så få monteret en Schuko stikkontakt uden afbryder, som er en 16A stikkontakt, og slut din ovn til. Din stikkontakt holder fint til det og stikket passer i. Din oplysning om at der højst må trækkes 6A i 2 timer er for en 10A stikkontakt.

fase
Det med at det påvirker garantien passer ikke. Der er 1000 vis af hvidevarer som har fået klippet stikket uden at det går ud over garanti. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for svarene!

Som opfølgning på spørgsmålet ang. garantien, så kontaktede jeg Samsung, som vendte tilbage med dette:

ang garantien er det lidt et gråt område da hvis man gør det korrekt, og ovnen virker i 6 måneder uden problemer så er det nok installeret korrekt, men hvis man gør det og installere den forkert og den går i stykker så kan garantien frafalde

Sådan er det naturligvis altid. 
Selv om du beholder stikprop, og stikkontakt f.eks. er monteret forkert, og ovnen derved går i stykker, så bortfalder garanti også. Så det har ikke noget med afklip af stikprop at gøre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Nu har du nok fået tilsluttet din ovn :-)

Men som S.Fabrin er inde på kunne du få monteret en shuko-stikkontakt. Gerne uden på væggen - hvor dåsen sidder for bedre varmeafledning(ift forsænke ti væggen). Så kan du trække en pæn sjat over 6A kontinuerligt. Umiddelbart 10,2A hvis det er en 16A  stikkontakt fra LK og du lader CEE 7/7-stikket med fornilkede stikben sidde.

Men se her for yderligere:
https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D907422_01.pdf

Ellers så få klippet stikket af og monteret direkte i dåsen. Begge løsninger skal dog udføres af en autoriseret el-installatør. Men får du sat en sitkkontakt op kan du fremover lettere skifte ovn.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Din henvisning til belastning af materiel, her omhandlende stikkontakter, kan ikke bruges ved belastning af ovne, i det en ovn ikke belaster konstant, men kun i de perioder, hvor termostaten kalder på varme. I det tilfælde, hvor der tilsluttes en lader til en elbil, må man formode at belastningen kan være konstant i mere end to timer. Belastningen skal derfor nedsættes som anført i tabellen. Det er vi helt enige om.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis