Mest rentable gulvvarmekonstruktion

Hej,

Jeg er I gang med at nedlægge krybekælderen I 3 værelser på 15m2, 13m2 og 8m2.

I den anledning etablerer jeg gulvvarme, men har fundet det meget svært at tage en beslutning, om hvordan konstruktionen skal laves.

Da jeg har fjernet alle bjælkerne, er vi nede på 3 løsninger:
  1. Let konstruktion med eps250. ulemper: klart den dyreste løsning. Øget risiko for at gulvet knirker eller sætter sig. Fordele: hurtigst regulering, nemt at tilgå installationen, mindst muligt linjetab
  2. Beton med gulvvarmeplade ovenpå. ulemper: ikke muligt at tilgå rørinstallation under beton, dyrere end rør i beton. Fordele: hurtig regulering, mindre tab end rør i beton, nemt at tilgå gulvvarmerør over beton, lave risiko for knirken, og at gulvet sætter sig
  3. Gulvvarmerør i beton. ulemper: størst varmetab, ikke mulighed for at tilgå rør, langsom regulering. Fordele: klart billigst, lav risiko for knirken og at gulvet sætter sig.
Det som forhindre mig i at tage en beslutning, er at jeg selvom jeg selv mener, at jeg kender fordele og ulemper, så er det eneste, jeg kan sætte tal på, hvad prisforskellen er i indkøb af alle materialerne. Jeg har regnet mig frem til, at løsning 1, vil koste Ca. 1600,-/m2, mens løsning 2 koster Ca. 1300,-/m2, og 3 vil koste Ca. 1000,-/m2 for hele gulvkonstruktionen inklusiv gulvvarme eksl. Manifold, pumpe og termostater. Men hvor lang tilbagebetalingstiden på læsning 1 og 2 i forhold til 3? Jeg er med på, at det kommer megeg an på isoleringsgraden i huset samt mange andre faktorer, men er der nogen, som har regnet eller målt på, hvor stort et økonomisk win, der er Ca. Er? 

Eventuelle andre erfaringer eller fordele/ulemper ved de 3 løsninger er selvfølgelig også meget velkomne.

FYI: lige nu hælder jeg svagt til løsning 3. Derudover kan det tilføjes, at uanset løsning, så vil konstruktionen laves i henhold til bygningsreglementet - altså med 300mm isolering samt fugtspærre.
Hej, Jeg er I gang med at nedlægge krybekælderen... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nogen der ved, om det nederste gruslag, som i øvrigt virker lidt porøst, bør pladevibreres?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis