Hjælp: Hvordan afhjælper jeg bedst skimmel i kældervægge?

Hej!
Efter at have flyttet et skab ud fra en væg i kælderen, kunne jeg konstatere et mindre område hvor puds og maling er skallet af.
Jeg har nu afdækket hele området hvor der fremgår skimmel og sorte plamager, men det stopper så også der.
Huset er fra 1936, så jeg er med på at dette nok ikke er sidste gang jeg ser det, men vil selvfølgelig minimere arbejdet fremadrettet.

Jeg tænker at vaske det ned med desinficerende middel først. Lade det tørre, pudse op med diffusionsåbent mørtel og så en silikatmaling tin sidst.

Men bør jeg tænke i at gøre mere? Har læst på noget sokkelstop men det er ikke noget jeg har erfaring med.

Håber på jeres hjælp.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det er skimmel? Kunne også godt ligne at der oprindeligt er smurt asfalt el noget sort maling at en art - evt for at holde vand ude - ser på billedet ud til at fortsætte ind under pudset til venstre.

Hvis du ikke dækker det til med inventar igen ville jeg ikke gøre mere end det du allerede har foreslået med at rense ned, pudse over og male med diffusionsåben maling.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar!
Nu du nævner det her med asfalt, tænker jeg tilbage på da fjernede pudslaget. Det sorte er nemlig ret solidt og altså ikke lige nået man bare kradser af. Ved du tilfældigvis om det er en metode der er normal for ældre huse med kælder? Altså det her med asfalt?


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ThomasOvergaard skrev den 21-02-2023 10:40:47

Tak for svar!
Nu du nævner det her med asfalt, tænker jeg tilbage på da fjernede pudslaget. Det sorte er nemlig ret solidt og altså ikke lige nået man bare kradser af. Ved du tilfældigvis om det er en metode der er normal for ældre huse med kælder? Altså det her med asfalt?


Det har været anvendt men ved ikke hvor udbredt det var - men det var ikke uden udfordringer og metoden anbefales ikke længere da det erfaringsmæssigt viste sig at fugtproblemet sjovt nok bare flyttede et andet sted hen (vandet skal standses udenfor konstruktionen).

Uagtet så hvis det er et hårdt lag er det helt sikkert ikke skimmel så på den led er den udfordring løst ;-)

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også