Gasfyr måler forkert udetemperatur (Viessmann - Vitodens 222)

Jeg har et ca 12år gammelt gasfyr som har fungeret upåklageligt, men pludseligt måler det helt forkert ude-temperatur og derfor sendes der ingen varme ud i mine radiatorer.
Jeg har ingen anelse om hvor sådan en sensor sidder og i manualen kan jeg ikke finde info om dette. Er der en gasfyr ekspert herinde som måske har en ide om hvordan jeg kan fixe/justere denne fejl?
Det ville da være dejligt med 28 grader ligenu   


:
49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din udeføler sidder placeret et sted udvendig på huset evt. på nordsiden. Er der ikke et kabel ud fa kabinettet, du kan følge?
Hvis du i søgefeltet søger på udeføler får du henvisninger til indlæg om udefølere. 

fase
Føleren er cylinderformet og forsynet med et tyndt kabel.

fase
Hej Waterfront.
Vores målte for nyligt også helt forkert, men vil pt ikke skifte den hvis vi alligevel skal have anden varmeforsyning.
Jeg fik aldrig lige undersøgt hvordan man kunne slå udeføler fra, men da jeg satte driften til kontinuerligt istedet for auto, så fik vi varme igen. Og der har vi bare ladet den stå indtil videre da brændeovnen fint lukker af når temperaturen passer i rummene...
På nettet koster en udeføler fra omkring 385kr., hvis du kan finde den defekte.
Vores sidder i tagspids under udhæng på nordsiden..
Bh. Tom

TomFamAs
Jeg takker for alle jeres inputs - Jeg har endnu ikke kunnet lokalisere udeføleren. Fyret har ikke en kontinuerlig drift funktion, men det lykkedes mig at 'hacke' det ved at skrue endnu højere op for den nominelle temp, så den overstiger hvad sensoren ude siger (30 grader), så nu står mit fyr på 33 grader! - Lad os se hvad der sker.    

:
Annonce
Kan du ikke vise et billede af tilslutningsplinten?

fase
S. Fabrin skrev den 23-02-2023 08:40:47

Kan du ikke vise et billede af tilslutningsplinten?

 Jeg er ikke sikker på hvad en tilslutningsplint er? :) prøvede at google det men fik ikke fat i noget brugbart.


:
Waterfront skrev den 21-02-2023 08:43:24

Jeg har et ca 12år gammelt gasfyr som har fungeret upåklageligt, men pludseligt måler det helt forkert ude-temperatur og derfor sendes der ingen varme ud i mine radiatorer.
Jeg har ingen anelse om hvor sådan en sensor sidder og i manualen kan jeg ikke finde info om dette. Er der en gasfyr ekspert herinde som måske har en ide om hvordan jeg kan fixe/justere denne fejl?
Det ville da være dejligt med 28 grader ligenu   

 Der ligger brochurer til dit fyr på deres hjemmeside, og fandt brugsanvisningen nemt ved at google dit fyr. Dog kender jeg ikke 100% typer. Men ved en brochure side 121 og frem, kan der i menuen skiftes til drift udenom føleren i det tilfælde at du eks har påfyldt eller aftappet vand i systemet. Symbolet i menu viser vandhane og radiatorer i samlet symbol.. her kan man så indstille fremløbstemperaturen til radiatorerne i dit hjem..

Bh. Tom

TomFamAs
Hej igen Tom,
beklager det senere svar, jeg kan ikke finde den manual med den anvisning. Måske det skyldes at mit fyr er Vitodens 222-F modellen?
Hvis du kan sende et link til hvor du har læst det med bypass af ude sensor vil jeg blive glad.

TomFamAs skrev den 23-02-2023 10:37:24

Waterfront skrev den 21-02-2023 08:43:24

Jeg har et ca 12år gammelt gasfyr som har fungeret upåklageligt, men pludseligt måler det helt forkert ude-temperatur og derfor sendes der ingen varme ud i mine radiatorer.
Jeg har ingen anelse om hvor sådan en sensor sidder og i manualen kan jeg ikke finde info om dette. Er der en gasfyr ekspert herinde som måske har en ide om hvordan jeg kan fixe/justere denne fejl?
Det ville da være dejligt med 28 grader ligenu   

 Der ligger brochurer til dit fyr på deres hjemmeside, og fandt brugsanvisningen nemt ved at google dit fyr. Dog kender jeg ikke 100% typer. Men ved en brochure side 121 og frem, kan der i menuen skiftes til drift udenom føleren i det tilfælde at du eks har påfyldt eller aftappet vand i systemet. Symbolet i menu viser vandhane og radiatorer i samlet symbol.. her kan man så indstille fremløbstemperaturen til radiatorerne i dit hjem..

Bh. Tom

 


:
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis