Flytte gulvafløb til bad på 1. sal i gammel murermestervilla

Jeg skal til at Igang med istandsættelse af badeværelse på 1. sal i mit hus. Huset er en klassisk murermestervilla fra 1924, bygget som man byggede huse dengang. 

I forbindelse med det nye badeværelse, kunne jeg godt ønske mig at flytte afløbet et par meter (på langs af huset). Dvs. at jeg formentlig skal krydse 1 eller flere af de spær som ligger i etageadskillelsen. 

Hvad ville man gøre her? Kan det overhovedet lade sig gøre? Jeg vil under ingen omstændigheder havde afløbet ned igennem køkkenloftet (se tegning).

P.s. Dimensionerne på tegningen er ikke korrekte. Og jeg ved pt. ikke præcist hvor spærene ligger eller hvor tyk etageadskillelsen er. Det kan sagtens tænkes er der er mere plads over eller under spær end angivet. Jeg er stadig på planlægningsstadie, hvor jeg undersøger om det overhovedet er en mulighed. 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt føre rør fra gulvafløb igennem spær. Men du skal have reduceret rør tykkelsen til det mindst mulige. Det kan være 40 eller  50 mm . Det er bedst at bore igennem spær stort set midt i, men rør skal jo passe i afløb og samtidig have fald. 
Men spærene skal forstærkes på sider bagefter. Hvor meget kommer an på hvor langt der er til understøtning. 
men det er jo ikke så svært at sætte f.eks. 4 x 15 mm krydsfiner på siderne. 2 x 15 mm på hver side, med lim og en del skruer. 
Det forstærker godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis