fugt i porebeton blokke

Jeg har lige bygget en pæn stor mur i stuen af ca. 120 porebeton blokke (600x400x100). Min fugt indendørs er efterfølgende skudt voldsomt i vejret. Jeg lufter en del ud, men fugtmåleren kommer kun lige under 60%, og så kravler den op mod 68% igen.

Før jeg byggede muren viste fugtmåleren omkring 42%. Så jeg tænker, at der udover alt det vand jeg har brugt i limen mellem blokkene, må være en hel del fugt i selve blokkene, som nu afgives langsomt. Det har stået på i 3-4 dage nu.

Andre der har lignende erfaringer, og hvor lang tid tog det før fugten var ude af blokkene? Satte i affugtere op?

Vh Ebsen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare forsæt med udluftning meget ofte. Der er en masse fugt i blokkene, da de sikkert har stået ude, eller i kold opbevarings hal.
Det tager 2 - 3 uger før det aftager. , 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja - blokkene kan være meget fugtige ab fabrik og det kan være nødvendigt at køre med affugter for at få fjernet overskydende fugt hvis du ikke vil fyre for fuglene, tydeligvis er der overskydende fugt i blokkene når indendørs fugt stiger når vinduerne er lukket.
Det kan sagtens tage flere uger tid før de er udtørret tilstrækkeligt til at du kan gå videre i processen, der er eksempler fra saneringsfirmaer (af skimmel) på at der ifm nybyggeri er budgetteret med for lidt tid til udtørring som efterfølgende har resulteret i problemer.

H+H har en vejledning ift tid til udtørring.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak BOFH. Gad vide om jeg burde have ventet med at bygge væggen til fugten var aftaget. Måske påvirker det limen mellem blokkene?
En lutfugtighed på 68% er ikke noget at bekymre sig over. I varme og regnfulde perioder kan du let komme over 70.

Det er helt ok. 
De fleste cement baserede produkter tager mest skade af at udtørre for hurtig. Der er 1000 vis af vægge som er sat op udendørs og som står i regn i flere uger inden bygning bliver dækket af. 
Der er ingen ting at bekymre sig om. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
God pointe. Godt så. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis