Planter i krydderurtebed i køkken trives ikke

Min kone ønskede sig et krydderurtebed i køkkenet hun kunne gå og tage af når hun laver mad, så jeg lavede en zinkkasse 30 cm bred, 90 cm lang og 30 cm dyb. Vi fyldte spagnum i den og hun plantede forskellige krydderurter i den og i starten var alt fryd og gammen men efter relativt kort tid begyndte planterne at mistrives, timianen er snart gået helt ud mens oreganoen klarer sig noget bedre.
Et andet problem der er opstået er at der lever nogle små bananfluelignende fluer i jorden, hvilket ikke er så lækkert. Hvad gør vi galt? Er det bare en håbløs ide at have et krydderurtebed i køkkenet? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her I DK er der ait for lidt lys om vinteren til krydderurter , og så har i overvandet , så der er kommet sørgemyg l jorden .......

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Man bruger godt nok ikke spagnum til urter.. Spagnum er "surt", og det fungerer derfor ikke til de fleste urter. Jeg har ret gode erfaringer med at bruge så- og priklemuld til urter, så det kan i prøve. Fluerne kan være svære at undgå, men når urterne er spiret, kan i lægge et lag (1-2cm) fint grus (kaldes ofte for faldgrus til eks. legepladser) hen over jorden, så fluerne ikke kan komme til at lægge æg i det.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kan godt forstå din bedre halvdel - der er heller ikke noget bedre en friske krydderurter!   
Jeg er enig med både Klodshans og Kolding 75.
"Sur" jord som f.eks. Sphagnum jord til disse krydderurter er et no-go, fordi de planter du har valgt elsker varme, lys og luftig, sandet, mager jord.
Oregano Vulgaris og Thymmus vulgaris vokser i middelhavsområder, så du skal tænke lidt i de baner.

Jeg har god erfaring med at bruge filtersand, men du kan også bruge andet sand du lige har ved hånden f.eks. 0-4 eller 0-6 mm. bundsikringssand/harpet sand.
Jeg plejer at gøre følgende til f.eks. mine "tørke tålende" planter (f.eks. græsser eller timmian) som står udenfor eller ude i krukker:

• I bunden ligger jeg lecanødder 4-10 (ikke Coated!) eller filtersand ca. 3-8 cm. stykkelse alt efter størrelsen på potten/krukken
  • Fyld op med plantemuld som passer til art/sort, gerne i blandet lidt sand men ikke et must, så det passer med plantens højde.
  • derefter fylder jeg resten af krukken op med plantemuld.

Du kan bruge kattegrus (brændt moler) til at blande i jorden for at gøre den mere porøs og let.
Du skal selvfølgelig ikke bruge noget der er tilsat kemikalier så det klumper, men et helt rent produkt.

Jeg dyrker mine bonsai i en blanding af ca 60 % kattegrus (brændt moler) 10% akvariegrus (ca 2-5 mm) og resten er pottemuld. Nogle gange tilsætter jeg også fin pinjebark, da den er med til at sørge for mycelium, en underjordisk svamp der gavner røddernes udvikling.
Det giver en meget let jordblanding, men alligevel kan holde på fugten pgra moleret.

Men som andre skriver er et drænlag i bunden, nok noget af det mest vigtige.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for de gode svar, lyder til at vi lige skal have lavet en totalrenovering af det krydderurtebed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis