Fejelister og svømmende gulv

Det hedder sig, at fejelister sømmes på gulvet og ikke på fodpanelet. Men gælder det også svømmende gulve?

Jeg har et svømmende gulv, som går fint ind under fodpanelerne. Men hist og her er der et lille "gab" på et par millimeter mellem gulv og fodpanel, og jeg overvejer derfor at montere en fejeliste.
Jeg tænker dog, at en fejeliste sømmet på selve gulvet vil forhindre gulvets frie bevægelse frem og tilbage. Så jeg hælder til at sømme den på fodpanelet.

Men hvad er egentlig den mest korrekte løsning?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har altid sømmet dem på panelerne,som jeg finder det rigtige.

bh
Tror du ikke du har misforstået? Jeg har aldrig hørt om, eller set fejelister sat fast i gulvet!? Det vil jo altid arbejde..
Mvh.
Mikkel
Jeg limer dem til fodlisten, så slipper man for at male dem efter at de er sømmet op..
Nu bevæger svømmende gulve sig jo ikke "frem og tilbage", men op og ned. Så ja, det rigtige er at fastgøre fejelisterne til gulvet.
Teoretisk. Indtil fodpanelerne bliver malet igen. Så klæber fejelisterne til fodpanelerne qua malingen, samtidig med at de er sømmet fast til gulvet.
Det er et uløseligt problem som er indbygget i dansk byggestil. I andre lande løses det på andre måder.
Så sorry, det "ultimative" svar findes ikke.

Annonce
Bent Andersen skrev den 23-02-2023 22:56:30

Nu bevæger svømmende gulve sig jo ikke "frem og tilbage", men op og ned. 

Det forstår jeg ikke. Instruktionerne til svømmende gulve plejer at sige, at der skal være ca. 10 mm luft ud til væggen, fordi de udvider og trækker sig sammen - altså bevæger sig frem og tilbage mod væggen.

Olof skrev den 24-02-2023 10:03:48

Bent Andersen skrev den 23-02-2023 22:56:30

Nu bevæger svømmende gulve sig jo ikke "frem og tilbage", men op og ned. 

Det forstår jeg ikke. Instruktionerne til svømmende gulve plejer at sige, at der skal være ca. 10 mm luft ud til væggen, fordi de udvider og trækker sig sammen - altså bevæger sig frem og tilbage mod væggen.

Og fejelister er til for at de 10mm kan dækkes og skal selvfølgelig skydes i fodpanelet så dit gulv kan bevæge sig frit som du også selv er kommet frem til er den korrekte metode.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også