Brug af stiftepistol til samling af MDF-møbler

Hej, 

Hvis man vil bruge en stiftepistol til at samle MDF-møbler - i en kombination med lim, hvor god en kvalitet skal stiftepistolen så være? Kan se at de kommer i mange forskellige prisklasser. 


18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stifterne holder meget lidt uanset hvor dyr en pistol du køber, så kvaliteten af pistolen er underordnet. De sømpistoler de har i Harald Nyborg er egentlig ok til prisen alternativt en Tjep 18/45.
Hvis du går en størrelse op i søm så det er en dykkepistol i stedet kan du også bruge den den dag du skal have nye indfatninger eller sætte et profilloft op.

Selvbygger med stort S. 
Tak for svaret. Forestillede mig også en dykkerpistol, men troede faktisk, at det og en stiftepistol var det samme. Har kigget på forskellige akku modeller fra Ryobi, Makita eller DeWalt til omkring 2-3000 kr., men kan ikke rigtigt gennemskue forskellen. Vil disse ikke skabe en udemærket holdbarhed? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Dem man kalder stifter er tyndere, og kan let bøjes med fingrene. De bruges typisk til små pyntelister og lignende, og har stort set ingen styrke.

Hvis det bare er for at klaske nogle enkelte MDF plader sammen til en reol er det godt nok noget overkill at købe en akkupistol. Du får hverken en Makita eller en Dewalt med batterier for 3.000kr. Hvad er der galt med en alm. hammer og en dyknagle?

Hvis sådan nogle møbler skal holde bør samlingerne samles med dyvler eller lameller/kiks.

Selvbygger med stort S. 
Det vil være til flere projekter og hvis jeg går med en Makita har jeg i forvejen batteri og lader. Projekter i støbeskeen er et møbel med hængsel låger, radiatorskjuler-bænk osv. Grunden til jeg overvejer en dykkerpistol er letheden i det kontra at skulle bore for, sænke en skrue og spartle efterfølgende. 
Helt ærligt, hvor stor er din timeløn, siden der ikke kan bruges en hammer til at slå de par stifter i med. Det virker som om, at gør det selv folk skal bruge avanceret værktøj for at lave ting. Ja undskyld det ligner et opslag på fjæsbogen, men at købe sømpistol, til brug hver andet år er overkill i mine øjne.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ikke for at være en sur gammel mand men gik spørgsmålet ikke på forskellen mellem de forskellige stift/dykker/sømpistol man kan købe og ikke så meget om man kunne sømme i hånden, skrue, dyvle samle pladerne sammen.

God dag til alle ;-)

Mini Me skrev den 20-02-2023 13:55:39

Ikke for at være en sur gammel mand men gik spørgsmålet ikke på forskellen mellem de forskellige stift/dykker/sømpistol man kan købe og ikke så meget om man kunne sømme i hånden, skrue, dyvle samle pladerne sammen.

God dag til alle ;-)

 Så du mener simpelthen man skal holde sig til at svare 100% på det der spørges om uanset om det er den rigtige løsning eller ej?


Dvs. hvis jeg spørger om skal bygge mine ydervægge af 2 eller 3 lag bølgepap, så er der ingen der må fortælle mig det er en dårlig ide og at det er bedre at bruge mursten?

Selvbygger med stort S. 
Ja, især når det ikke er tåbeligheder der bliver spurgt om. Fornemmer at tråden bevæger sig lidt henad jeg skal bruge en bil, hvad er forskelen på en Porsche og en Mercedes-Benz? Og svaret så er hvorfor køber du ikke en cykel den kan også transportere dig fra A til B

Og som jeg skrev spørgsmålet var ikke hvordan eller hvad pladerne kunne samles med, men hvad forskellen var mellem stift pistoler. Men ret mig gerne hvis jeg har misforstået spørgsmålet ;-)

God dag til alle.

Ps det var bare et forsøg på at få tråden tilbage til spørgsmålet og ikke til hvad den enkelte føler for er det rigtige valg ;-)

Pss undskyld til trådstarter
Nu er de billige også på trykluft og de er rigtig gode men det kræver jo en kompressor til.
Dem på accu er rigtig dyre, men du kan også få billigere alternative på 230V.

Hvad er tykkelsen på dine plader til møbler?
Så kan du kigger efter en, som kan tage stifter de passer til.
Man kan jo sige at stiften i sig selv ikke kan holde noget som helst, eller i hvert fald meget lidt.
At bruge stifter handler om at spare tid... Man kunne sagtens bruge skruetvinger (eller for den sags skyld malertape) til at holde det sammen mens limen tørrer, for det er limen der holder det hele, ikke stifterne.

Men når det kommer til møbler vil jeg så påstå at den tid man sparer ved at stifte, sætter man så til når der skal spartles/slibes inden maling   
Og så hellere bruge tiden på enten at spænde emnerne sammen med tvinger eller bruge dyvler/fisk...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også