Skimmel i rækkehus - kan ikke finde kilden

Hej

Håber på lidt hjælp til at finde kilden til skimmelugt i rækkehus fra 1981.

Min datter overtog et rækkehus 30/11 2022. Samme dag opdagede vi en underligt lugt i huset. Det skal siges, at det blev besigtiget og købt i august 2022, hvor der var meget varmt og alle døre og vinduer var åbne.

Lugten sætter sig i ens tøj bare man er der nogle få timer. Når man så er tilbage i vort eget hus lugter tøjet af gammel indelukket sommerhus / mug / skimmel.

Vi fandt så selv ud af, at der var skimmel i gulvet i gangareal i køkken. Gulvet er et strø-gulv bygget op med klaplag, fugtspærre, strøer (hviler på mursten), 50 mm isolering, spånpladegulv, og sidst laminat. Skimmelen sad i spånpladegulvet og var formentlig forårsaget af vad fra utæt opvaskemaskine eller utæthed ved køkkenvask.

Et firma var ud og måle for skimmel med mycometer-test, og det var skimmel, der var i gulvet.

Gulvet blev taget op, der blev skimmelsaneret og lagt nyt spånpladegulv. Laminaten blev afrenset og genanvendt (der var ikke skimmel på den). Og så troede vi, at skimmelproblemet var løst.

Men lugten er der stadig, selv efter afrensning af alle gulve, lofter, vægge skabe mv. 2 gange med Protox/hysan. Der er også anvendt Ozon-generator flere gange. Bla, til at blæse Ozon ind under gulvet (der er hulrum mellem klaplag og isolering i den tro, at det var "gammel" lugt under gulvet fra skimmelen i køkken.

Der er skimmel på lægter og spær på loftet i mindre omfang. Taget er eternit uden undertag. Denne skimmel skulle være normal for huse med sådan en tagkonstruktion (i mere eller mindre omfang), og flere eksperter har sagt, at det ikke vil lugte "nedad" i huset. Så det kan ikke være årsagen.

Ejerskifteforsikringen er involveret, og der er foretaget skimmelmålinger. Der er målt efter fugt i alle vægge mv. Intet unormalt fundet. En biolog har også været og taget prøver uden at kunne finde kilden. Men han kunne selv lugte skimmelen straks han trådte ind af døren, og er ikke i tvivl om at der er skimmel et eller andet sted.

Vor datter er endnu ikke flyttet ind, da huset er ubrugeligt med de lugtgener fra skimmelen.

Det kan tilføjes, at de tidligere ejere havde en vandskade på badeværelset, hvor der trak vand op i tilstødende letbeton-vægge. Dette er oplyst udtørret og lavet dengang for 2 år siden.

Vi er meget i vildrede mht, hvor der kan være (anden) skimmel som er årsag til lugten. Og søger derfor gode råd/erfaringer.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok lave konstruktive indgreb i alle overflader hvor det er muligt, for at kunne kontrollere visuelt.

Der kan jo sidde meget og gemme sig under en tæt plastikmaling, specielt hvis huset lige har fået en makeover i forbindelse med salg. Så går der tid før skimlen æder sig igennem den nye maling.

Start med at gå alle overflader efter med hænderne, for at mærke efter om tapet/filt er løst. Bank for at høre om puds har sluppet etc. Hvis noget virker unormalt her, så har i et godt udgangspunkt for hvor i skal kigge først.

Køb/lån en fugtmåler til måling i materialer.

Ydervægge, bad/køkkenvægge, samt gulv/loft er oplagte steder at koncentrere indsatsen først.

Lav en plan over huset, med overblik over vandbærende installationer, inkl. varmesystemet.
Så kan i koordinere indsatsen ud fra kendte parametre.

Indervægge der ikke ligger i forbindelse med vådrum ville jeg prioritere lavest.

Få filmet kloak for at få fastlagt om der evt. er skjulte brud under huset.

Prøv at tape afløb til med plast, luft ud, og se om lugten forbliver væk, eller kommer tilbage med det samme.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 19-02-2023 13:29:17

Jeg ville nok lave konstruktive indgreb i alle overflader hvor det er muligt, for at kunne kontrollere visuelt.

Der kan jo sidde meget og gemme sig under en tæt plastikmaling, specielt hvis huset lige har fået en makeover i forbindelse med salg. Så går der tid før skimlen æder sig igennem den nye maling.

Start med at gå alle overflader efter med hænderne, for at mærke efter om tapet/filt er løst. Bank for at høre om puds har sluppet etc. Hvis noget virker unormalt her, så har i et godt udgangspunkt for hvor i skal kigge først.

Køb/lån en fugtmåler til måling i materialer.

Ydervægge, bad/køkkenvægge, samt gulv/loft er oplagte steder at koncentrere indsatsen først.

Lav en plan over huset, med overblik over vandbærende installationer, inkl. varmesystemet.
Så kan i koordinere indsatsen ud fra kendte parametre.
Tak for svar.
Sægerne har kun boet der i 4 år. Og har renoveret det i løbet af den tid. Så det er svært at se, om det er nymalet iffm. salget. Der er filt over alt, og det er ikke umiddelbart nogle steder det ser ud til at sidde løst. Vi har selv malet stort set det hele igen efter lapning af skruehuller mv.  Og fandt ikke nogen løs filt ved denne overmaling.

Jeg har målt med en GANN fugtmåler (Biltema) på alle vægge mv. Det samme har de 2 eksperter, som har været på sagen. Vi har også rapport, der viser, at der ikke er mistænkelig fugt nogen steder. I næste uge kommer VVS'er, der skal checke for utætheder (formentlig en trykprøve). Det forventer jeg ikke der er. Der er ingen vandforbrug (huset er pt. ikke beboet) af brugsvand. Jeg har prøvet at lukke for afgangen på fjernevarmen og så falder m3 måleren til 0.

Der er en ydervæg, der i nederste halvdel godt kan se fugtig ud. Men måler man indvendig er der ikke noget. Udvendig er mursten indvendig er letbeton.

Vi er overbevist om, at sælger kendte til problemet. Det har de ikke kunnet undgå, deres 2 har også lugtet, når de tog på arbejde, besøg andre steder mv. Ligesom besøgende hos dem, må have bemærket lugten i tøget, når de kom hjem til egen bolig. Men det undrer os, at de ikke bare selv har fået det lavet før salget, og vi kan derfor frygte, at det kan være en større omgang, som de så bare her "tørret  af" på vor datter.

Endnu engang tak for tipsene. Der er helt sikkert noget vi kan bruge. Vi hører gerne fra flere. Vi er ved at være noget "desperate" over situationen. 

PS har læst, at der skulle findes et par skimmelhunde, der skulle kunne lugte sig frem til kilden. Nogen erfaring med det?





Indervægge der ikke ligger i forbindelse med vådrum ville jeg prioritere lavest.

Få filmet kloak for at få fastlagt om der evt. er skjulte brud under huset.

Prøv at tape afløb til med plast, luft ud, og se om lugten forbliver væk, eller kommer tilbage med det samme.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er en lortesituation!

Var det kun i køkkenet/gangarealet at gulvet blev taget op? Blev undergulvet testet i andre rum?
Fodpaneler?

Hvis det sidder i gulvspånpladerne kan det godt være at ozonen har slået det ned men de bliver ved med at lugte.

Hvis det er isoleret til specifikke rum bør man selv kunne lugte hvor det er mest intensivt ved først at lufte ud og lukke alle indvendige døre og derefter lugte sig frem rum for rum for at se hvor det er mest intensivt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 19-02-2023 20:13:54

Det er en lortesituation!

Var det kun i køkkenet/gangarealet at gulvet blev taget op? Blev undergulvet testet i andre rum?
Fodpaneler?

Hvis det sidder i gulvspånpladerne kan det godt være at ozonen har slået det ned men de bliver ved med at lugte.

Hvis det er isoleret til specifikke rum bør man selv kunne lugte hvor det er mest intensivt ved først at lufte ud og lukke alle indvendige døre og derefter lugte sig frem rum for rum for at se hvor det er mest intensivt.

/BOFH 

Skimmelen på spånpladen sad synligt i overfladen, hvor der havde været vandpåvirkning. De plader, der var berørt, blev så fjernet (og noget udenom). I tilstødende værelse tog jeg en række laminat op ind mod køkkenet. Der var ingen skimmel på spånpladen nedenunder. Jeg borede 2 huller med kopbor, og der blev målt efter fugt i væg og klaplag gennem disse "inspektionshuller". Ingen fugt.

Ifm. den gamle vandskade i badeværelset var der lavet 3 inspektionshuller i gulvet ind mod badeværelset. Disse er også undersøgt og målt skimmel i. Ingen fugt, og kun skimmel i et omfang, som man må forvente efter der har været en fugtskade (skimmel i kategori B). Der blev ifm. køkkensaneringen også skimmelsaneret gennem de 3 inspektionshuller.

Vi har prøvet at isolere det flere gange ved at lufte ud, lukke alle rum, vende tilbage senere og lugte efter. Desværre lugter alle rum forskelligt pga. nye møbler i disse (der afdunster) så en mere intensiv skimmellugt kan ikke spores. Vi har også prøvet at lægge håndklæder/tøj i hvert rum. Bringe det hjem i forseglede poser, og set om vi kunne lugte mere skimmel i et tøjstykke/håndklæde fremfor andre. Heller ikke noget afslørende der.

Mangler virkelig gode ideer til søgning efter kilden.

Teorien var så, at de måtte være lugt nede under gulvet. Derfor blæste jeg Ozon ind under gulvet via en flexslange. Men de har ikke hjulpet.

Biologen var inde på, at man kunne bore huller tilfældige steder i gulvet og så se om man kunne konstatere noget ved det. Men indrømmede også, at et nok var lidt hovedløst. Et forsøg kunne være at fjerne skimmelen på loftet. Det skulle kunne støvsuges væk (er en hvis pudderaktiv skimmel) og så afvaskning i Protx/Hysan eller Rodanlon. Men begge eksperter har sagt, at det ville være meget usædvanligt, hvis lugten kom fra loftet. Det er et stort ventileret loftrum med høj rejsning, så det vil ikke lugte "nedad".

Hvordan er ejerskifte forsikringen i sådan et tilfælde, tvivler stærkt på den tidligere ejer har været uvidende om problemet  ?
jetdirect skrev den 20-02-2023 16:33:38

Hvordan er ejerskifte forsikringen i sådan et tilfælde, tvivler stærkt på den tidligere ejer har været uvidende om problemet  ?

 Ejerskifteforsikringen er inde over det.


Nej jeg er også overbevist om, at forrige ejer kendte alt til det, men valgte at "tørre problemet af" på vor datter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også