El forbrug på varmepumpe

Hejsa,

Jeg har investeret i en varmepumpe. En Fujitsu Waterstage V65.
Har dig lidt udfirdringer med den som jeg først vil høre om i har hørt før.
Når den afrimer, Det kan være dag eller nat, så piber den afsindigt højt så den vækker hele familien om natten. Det er indedelen der gør det.
Har snakket en del gange med den vi har købt og monteret den af, og han aner ikke hvad det kan være.
Han har haft fat i producenten som oplyser st de har set det 4 gange nu og de mistænker at det kan være varmeveksleren der er problemet.
Men de ville lige teste det først osv osv.
Nogen der ved om det kan være det? Eller om det kan være noget andet?

En helt anden ting jeg vil hør omkring er El forbruget på den.
Jeg har haft den i 59 dage idag og har et forbrug på 1153 kWh for at være nøjagtig.
Det giver et dagligt forbrug i snit på 19.5 kWh.
Er det normalt årstiden taget i betragtning?
Eller kan eb defekt i varmeveksleren i indedelen gøre at den bruger mere strøm?

Håber der er eb der kan hjælpe med lidt svar.

Pft
Claus

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at vurdere forbruget når du ikke oplyser størrelsen på dit hus, bygge år, energiforbedringer, antal personer i husstanden, osv. :-)

Jeg har selv en ny Panasonic Aquarea luft/vand varmepumpe, som i januar brugte 28kwh pr. døgn. Til opvarming af vores 70’er hus på 210m2 i grundplan + samt 72m2 kælder. Kælderen er opvarmet til 18 grader og resten af huset 22 grader. Opvarmningen sker via radiatorer, som er tilkoblet på hhv. et ét-strengssystem og ét to-strengssystem. Loftet er ekstra isoleret og halvdelen af alle døre/vinduer er nye. Vi bor to voksne og tre børn, og opvarmning af brugsvand er med i forbruget. Fremløbstemperaturen til radiatorerne er på mellem 35 og 40 grader. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Forbruget er meget godt. Ligesom mit eget faktisk. Det ender med ca 4400kwh års basis. Men den må altså ikke sige noget og specielt ikke inderdelen. Så der skal du nok have garantien ind over. 
Vi har et 1 plan hus fra 98 og gulvvarme i alle rum.
Altid noget at forbruget ikke er stukket helt af :0)
Er klar over at den ikke skal sige noget og har også haft fat i den har opsat den i boget der ligner 1-1,5 måned for at får det løst udsender er sket så meget.
Eneste besked jeg får hver gang er at han tager fat i producenten. Ringer til han imorgen og hører status og har han ikke nogen tænker jeg at sige til ham at han må tage min mandagsmodel bed og opsætte en ny. 

Gicls skrev den 19-02-2023 18:57:01

Vi har et 1 plan hus fra 98 og gulvvarme i alle rum.
Altid noget at forbruget ikke er stukket helt af :0)
Er klar over at den ikke skal sige noget og har også haft fat i den har opsat den i boget der ligner 1-1,5 måned for at får det løst udsender er sket så meget.
Eneste besked jeg får hver gang er at han tager fat i producenten. Ringer til han imorgen og hører status og har han ikke nogen tænker jeg at sige til ham at han må tage min mandagsmodel bed og opsætte en ny.

Det er umuligt at vurdere forbruget når man ikke kender størrelsen på huset :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hold kæft det er svært haha.
Det er 130 kvm
Vi bor 2 voksne og 2 børn 

Annonce
Vi har 220 kvm i halvandet plan med en luft til vand-pumpe fra Vølund. Huset er en landejendom fra 1920'erne, som er energirenoveret og i dag vist nogenlunde er tilsvarende et hus bygget i starten af nullerne (plus diverse skavanker og særheder). Vi brugte omkring 900 kwh på opvarmning i januar, mens december vist var omkring 1250 kwh. 

Jeg vil tro, at en udetemperatur på 7 grader koster os 20 kwh om dagen. -5 koster 40, og -15 koster 65. Man kan næsten gætte det i forvejen ud fra vejrudsigten. Man bliver nødt til at hvile i det på de dyre dage. Det er når pumpen skal yde mest, den er mindst effektiv. Det er bare et vilkår. Det er de milde dage, pumpen tjener sig hjem på.

Mht. lyden så lyder det enormt irriterende. Jeg har en enkelt gang oplevet, at jeg slog elpatronen til, og så startede det en hidsig, skinger lyd i eltavlen, men det gik hurtigt over igen, og så har jeg ikke hørt det siden. Jeg tænker på, om stærk strøm kan skabe vibrationer i nogle komponenter, der kan lave lyd på den måde der? Måske hvis noget sidder løst eller sådan noget. Altså jeg har INGEN forstand på det. Men det er vel frekvenser og vibrationer det hele. HVIS det er det samme, som jeg har oplevet, så er det måske fordi elpatronen supplerer, når der afrimes - og i så fald burde lyden vel blive væk, hvis I slog elpatronen fra. Det er da noget I kan prøve af i hvert fald.
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Har endelig fået svar fra min installatør, og det er umiddelbart veksleren den er gal med. 
Hvad den så end gør.

Men den bliver skiftet 

Mvh
Claus

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis