Fugt på indvendig mur

Hej med jer,

Jeg har brug for lidt kyndig hjælp.

Vi har døjet lidt med fugt på indvendig side af væggen mod nord,  og det dannede til sidst skimmel mod ydervæggen nede over fodpanelerne.

Vores hus er fra 1971.

Derfor har vi rykket hele skidtet ned, inkl tapet, tørret rummet så det var tørt, spartlet op og smidt glasfilt på. Rummet er tomt, og har været det i 3 uger med varme på, men nu er der igen begyndt at blive fugtigt i hjørnet mod ydervæggen ned mod soklen. (Rummet er stadig tomt)

Tag og afløb er tjekket, der er intet at komme efter.

Derfor valgte jeg i dag at grave lidt udenfor soklen, og konstaterede at der lå rene mursten under fundamentet. Jeg har en stærk mistanke om at de suger til sig, og jeg kan ikke vurdere hvor langt ned det strækker sig.

Har nogen af jer erfaring med hvad man lige gør?

Vi har selvfølgelig anmeldt det til forsikringsselskabet - da det er 3 år siden vi købte huset, og har både ejerskifte og husforsikring. Men jeg kan ikke gennemskue om de vil gøre noget i sådan en sag?

DBH den rådvilde :-)

I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Hej med jer, Jeg har brug for lidt kyndig hjælp.... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Detail Tegning siger jo 110 cm fundament. og uk. er forkortelse for underkant det vises på facade tegning 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-02-2023 22:22:26

Detail Tegning siger jo 110 cm fundament. og uk. er forkortelse for underkant det vises på facade tegning 

 Okay -  Det fortæller bare ikke meget om det er støbt eller mursten med puds på det var tiltænkt?

Jeg har læst flere steder at det dengang var ‘normalt’ at bruge mursten og pudse dem op - men om det er holdbart ved jeg ikke.

I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tegning viser beton sokkel. Jeg har lavet el-installation i 100 vis af huse omkring den tid, og har aldrig set andet end beton sokler. Jeg har sågar bandet over dem   hvis der skulle hugges ind til rør som skulle føre stiklednings kabel op. 
Men om din er det kan kun en lille prøve gravning vise. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også