Fugt på indvendig mur

Hej med jer,

Jeg har brug for lidt kyndig hjælp.

Vi har døjet lidt med fugt på indvendig side af væggen mod nord,  og det dannede til sidst skimmel mod ydervæggen nede over fodpanelerne.

Vores hus er fra 1971.

Derfor har vi rykket hele skidtet ned, inkl tapet, tørret rummet så det var tørt, spartlet op og smidt glasfilt på. Rummet er tomt, og har været det i 3 uger med varme på, men nu er der igen begyndt at blive fugtigt i hjørnet mod ydervæggen ned mod soklen. (Rummet er stadig tomt)

Tag og afløb er tjekket, der er intet at komme efter.

Derfor valgte jeg i dag at grave lidt udenfor soklen, og konstaterede at der lå rene mursten under fundamentet. Jeg har en stærk mistanke om at de suger til sig, og jeg kan ikke vurdere hvor langt ned det strækker sig.

Har nogen af jer erfaring med hvad man lige gør?

Vi har selvfølgelig anmeldt det til forsikringsselskabet - da det er 3 år siden vi købte huset, og har både ejerskifte og husforsikring. Men jeg kan ikke gennemskue om de vil gøre noget i sådan en sag?

DBH den rådvilde :-)

I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt flere billeder. Det blev selvfølgelig vasket helt ned, og tørret igennem i næsten 2 uger - men der har stået en sofa op ad væggen vinteren over, og det har åbenbart afsløret en kuldebro eller fugt fra soklen.

I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Du bør også tjekke om der er Mur pap mellem sokkel og muren oven over.
Der er højst sandsynlig heller ikke isolering, i hulmuren, det givne sted/hjørne, det bør også tjekkes.
Hvad med f.eks. slagregn på givet sted, kombineret med dårlige fuger i murstenene, er det undersøgt?

Desværre var der godt gang i byggeriet på daværende tidspunkt, med højt rate af byggesjusk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ser ud til at du nok både skal lave omfangsdræn og isolering på ydersiden.

Hvor højt står gundvandet ?
Grundvandet står temmelig højt her. Har netop talt med kloakmester, som har været her før, og som i stedet har foreslået at grave ned langs soklen, og få pudset op når det er tørt - og kombineret med ventilationsriste i muren lige over soklen.

Så kan jeg også få tjekket evt. manglende murpap og kuldebroer som er forårsaget af mørtel der fra den tid forbinder yder- og indervæg.

Det kunne være en rigtig god start for at undgå ophobning af fugt i hulrummet - men hvor langt graver man ned og pudser op?

I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Når du siger "tag og afløb er tjekket" betyder det så at der er tagrender på huset. ? For ellers kommer der en del vand lige netop ved sokkel

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der er tagrender :-)

I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Er der et reelt betonfundament eller fortsætter det nedad med mursten?
Isf ville jeg straks finde nogle byggetegninger for at se om der ikke BURDE være en reel sokkel? Det er muligvis en forsikringssag. Generelt er mursten under terræn noget skidt

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det der er ret effektiv. 
https://www.xl-byg.dk/shop/skalflex-sokkelstop-2-kg-1604497
BOFH skrev den 19-02-2023 14:43:49

Er der et reelt betonfundament eller fortsætter det nedad med mursten?
Isf ville jeg straks finde nogle byggetegninger for at se om der ikke BURDE være en reel sokkel? Det er muligvis en forsikringssag. Generelt er mursten under terræn noget skidt

/BOFH 

 Jeg fandt nogle gamle tegninger af huset - men jeg kan ikke gennemskue hvad U. K. Fundament betyder. Det er ret begrænset hvad der står.


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
Tror der menes UnderKant fundament.
Man kan se det er meningen at fundamentet slutter umiddelbart over jordniveau.
Du må ud og grave lidt dybere for at se om der kommer noget beton til syne.
Kunne godt se ud som om man har sparet lidt på mængden af beton og ikke er nået helt op i niveau. Eller evt ad åre er sket en ophobning af jord op imod murværket = garanti for fugtproblem.
Er der synlig beton nogen steder hele vejen rundt?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også