Svanehals til lampe med

Hej LDS

Jeg forsøger at finde en løsning så jeg kan hænge mine nye loftslamper op.

Vores loft består af (set nedefra): 2,5 cm Troldtekt efterfulgt af (1-3 cm gips - kender ikke tykkelsen) og slutteligt ca 6 cm tyk spær.

Fruens ønske (dermed ikke til diskussion  ) er en hvid svanehals, som har et M3 skruegevind (standard). Samtidig skal vi gerne kunne flytte rundt på den ene loftslampe når vi udvider bordet til flere gæster. 

Derfor tænker jeg det vil være hensigtsmæssigt at have en svanehals med en maskinskrue, som efterfølgende går op i et gevind / ansatsskrue som er boret op i spæret. Derved undgår jeg at svække skruens "bid/fastgørelse" ved at skrue den ind og ud flere gange. Herved kan jeg nemt skrue svanehalsen ud af dets normale gevind / ansatsskrue og over til et andet.

Udfordringen er at alle svanehalse ikke har en tilstrækkelig lang skrue (minimum 8 cm lang, tænker jeg) som kan nå op igennem Troldtekt, gips og få ordentlig fat i spæret (det er tunge lamper, hvorfor skruerne skal være godt fastgjort.

Jeg har selv tænkt en løsning med en ansatsskrue på 8 cm som går i igennem alle tre lag (Troldtekt, gips og spær), men udfordringen er, at ingen ansatsskrue med M3 gevind er tilstrækkelig lange. Jeg har forsøgt at finde en M6 til M3 "gevind adapter" og derved bruge en M6 ansatsskrue hvor jeg efterfølgende skruer et "adapter" på således jeg kan skrue svanehalsen med M3 skruen fast. 

Jeg har vedhæftet billeder af svanehalsen, ansatsskruen og en rigtig LDS tegning af tværsnittet, som det et tiltænkt   

Jeg håber ovennævnte giver mening og I måske kan tænke en løsning     
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok sætte en 1 faset strømskinne op. Så kan lampen / lamper flyttes uden besvær. De kan så skrues op med almindelige skruer. 
Der skal være et tilslutnings sæt for hver lampe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg glemte at tilføje at en skinne ikke er ønskværdigt udseendemæssigt og heller ikke vil kunne fungere da lamperne ikke hænger på samme linje - altså bordet bliver forlænget og drejet. Det vil derfor kræve to skinner i et T og så er vi tilbage til at det ikke er ønskværdigt udseendesmæssigt. Tak ellers for dit bud!      
Du kan nok heller ikke lave det som du ønsker så det fungerer. For at dreje den 3 mm skrue på plads skal hele svanehalsen drejes rundt. Og hvis lampen er med ledning hen til udtag så kan det ikke lade sig gøre. Har du lampestik så kan det naturligvis godt lade sig gøre, men er noget besværlig med den bundt ledning der hører til. Og ja jeg taler af erfaring.
En anden løsning kunne være at have en krog fast hængende de steder som lampen skal kunne flyttes til. Så tager man en pæn messing ring, drejer den rundt så den har facon som et 8 tal. Så kan en løkke fra ledning gå op igennem den nederste ring, omkring øverste mindre ring og det hele kan hænges på krogen. 
Jeg har også et par gange sat almindelig lampe ophæng op, dem med zig zak kanal. Og lade dem sidde. Så kan ledning nemt tages ud af den ene og i den anden. Problemet er at de ikke har en lang skrue. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit svar, Erik. Jeg har dog tænkt ovennævnte løsning igennem med en ledningsmuffe, således jeg nemt kan hive ledningen ud og samtidig indsætte ekstra ledning, som er nødvendigt for at lampen kan nå hen til den anden position når bordet er forlænget.

Som jeg ser det vil en ideel løsning være hvis jeg kan finde en M6 (hun) til M3 (han) reduktion - så ville jeg være i mål!    Noget lign. det på billedet herunder. Jeg kan dog ikke finde kombinationen M6 til M3.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis