Køkkenhave hvor der lå pigsten

Vi er ved at fjerne pigsten hvor der engang var mødding på et område hvor vi vil have køkkenhave. Under stenene ligger cirka 30 cm grus som virker ret fast - næsten som om der også er ler i det. Det er nok fra før 1930.

Vi har en del forholdsvis leret jord som vi kan fylde i. Vil det være smartest at lade gruset ligge og fræse jord og grus sammen, eller er det bedre at fjerne gruset først?

Jeg tænker at hente noget kompost fra genbrugspladsen at supplere op med.

Det er et ret stort areal (250m2).

Det har jeg ikke prøvet før ...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det faste gruslag skal løsnes, det lyder nærmest som stabilgrus. Men at blande det op med leret jord igen lyder ikke som en god ide. Ideelt skulle det fræses/blandes sammen med god muld.
Ellers vokser det videre sammen til en "kage".

der skal en gruber i og så 30 cm ny jord ovenpå , ellers kommer der ikke til at vokse andet end ukrudt , samt der nemt kommer til at stå vand
Der er noget sprogligt der som jeg tidligere har erfaret. Øst kalder man det grus som vi her vestpå kalder sand. 
Herovre skal der være sten i som er større end ca. 10 mm for at vi kalder det grus. 
Er det sand så er ok at blande lerjord i. Men det skal stadig grubes / løsnes ned i dybden. Husk på at der i en gammel mødding er kørt 1000 vis at læs på og væk igen, så det er trykket godt sammen nedad.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand
Det er gult, derfor kalder jeg det grus... sand troede jeg var hvidt. Men altså, så er det nok bare gult sand :-). Hvilket værktøj bruger man til at løsne det så meget i dybden?
Og tak for alle jeres svar!
Jeppe

Det har jeg ikke prøvet før ...
det eneste effiktive er en grubetand
de fleste entrabenøre har dem til gravemaskiner og rendegraver
men mange landmænd har den til traktor , nok her det er billigst , at få en aftale
Annonce
Jeg kan se på dit post nummer at du har helt ret i dit sprogbrug. På din egn kaldes det grus.   
Normalt kører man med en traktor, med en stang der går 60 - 70 cm ned i jorden ( gruber ) På mindre havefræsere sidder der også en stang ned i jorden, den kan da gøre noget ved det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 17-02-2023 16:19:00

Jeg kan se på dit post nummer at du har helt ret i dit sprogbrug. På din egn kaldes det grus.   
Normalt kører man med en traktor, med en stang der går 60 - 70 cm ned i jorden ( gruber ) På mindre havefræsere sidder der også en stang ned i jorden, den kan da gøre noget ved det. 

den på havefræsern kan slet ikke klare et

du skal mindst ½ m ned gerne i striber med ½ m imellem
Jeg er helt med bredker her, der skal tungere udstyr/maskine til.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis