Ændre ReformMotor fra 380v til 220volt.

Hejsa.
I et gammelt indlæg, nævnes det at personen kan sætte sin ReformMotor til valgfrit 380/220volt.
Så bliver jeg nysgerrig da jeg ikke har kunne kører med min brændesav da den er sat til 380volt.
Typeskiltet på min Reformmotor viser også 220volt på typeskiltet så derfor antager jeg at det netop her er muligt at skifte til 220volt.
Kan nogen hjælpe med hvilket skruer der skal anvendes ved ændring til 220Volt?
Billedet viser dåses tilslutning med 380Volt stik, som den er nu..
Hvor kan jeg klippe af eller flytte ledningerne hen til, hvis jeg vil kører med 220volt..?
På forhånd tak, og bedste hilsner, Tom

TomFamAs
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt ændre til at køre med 220 V ( nu 240 V) Men det er 3 x 240 V og det har vi ikke i DK. Det findes i bl.a. Norge og så skal motoren forbindes anderledes hvis den skal køre i Norge.
En mulighed her i Danmark er at sætte en 240 V frekvens omformer foran motoren. Denne får du 3 x 240 v ud fa.
For at vide hvilken frekvens omformer der skal bruges skal du tage et billede af typeskilt så man kn se hvor stor motoren er. 
Når du skal have det monteret, så skal de 3 skinner der ligger vandret ved nederste 3 skruer tages af og lægges lodret i stedet for. Altså hvis vi siger at skruen med den brune ledning hedder 1 den sorte i midten hedder 2 og den sidste sorte hedder 3. Så kommer for neden 4 - 5 og 6 hvor skinner sidder nu
I fremtiden skal der sidde 1 skinne fra 1 - 4
en anden skinne fra 2 - 5 
og den sidste fra 3 - 6 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der må være en årsag til at din motor ikke kan trække din brændesav. Hvis ellers motoren får 3x400 V hjælper det ikke at “bygge den om” til 3x240 V. Hvordan opfører din motor sig? Kører den rundt som den skal?

Søren O
ev elmand skrev den 16-02-2023 22:22:57

Du kan godt ændre til at køre med 220 V ( nu 240 V) Men det er 3 x 240 V og det har vi ikke i DK. Det findes i bl.a. Norge og så skal motoren forbindes anderledes hvis den skal køre i Norge.
En mulighed her i Danmark er at sætte en 240 V frekvens omformer foran motoren. Denne får du 3 x 240 v ud fa.
For at vide hvilken frekvens omformer der skal bruges skal du tage et billede af typeskilt så man kn se hvor stor motoren er. 
Når du skal have det monteret, så skal de 3 skinner der ligger vandret ved nederste 3 skruer tages af og lægges lodret i stedet for. Altså hvis vi siger at skruen med den brune ledning hedder 1 den sorte i midten hedder 2 og den sidste sorte hedder 3. Så kommer for neden 4 - 5 og 6 hvor skinner sidder nu
I fremtiden skal der sidde 1 skinne fra 1 - 4
en anden skinne fra 2 - 5 
og den sidste fra 3 - 6 

Det må jeg lige søge lidt på. Takker 

TomFamAs
Søren O skrev den 16-02-2023 23:15:36

Der må være en årsag til at din motor ikke kan trække din brændesav. Hvis ellers motoren får 3x400 V hjælper det ikke at “bygge den om” til 3x240 V. Hvordan opfører din motor sig? Kører den rundt som den skal?

Den kører fint med 380v. Der er bare ikke 380volt dér hvor den skal kører.. så da et tidligere indlæg beskriver at der kan køres med begge og at det står på motor. Så er det jo værd at prøve inden kassering...

TomFamAs
Du skriver, at der ikke er 380V, hvor den skal køre. Hvor stor er spændingen så? Har du målt om alle 3 faser er der? At koble om til 3x220 V, vil sikkert få din motor til at brænde af.

fase
Annonce
Det allerbedste ville være at lave så der er 400 V stikkontakt som du kan komme til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 17-02-2023 09:30:38

Du skriver, at der ikke er 380V, hvor den skal køre. Hvor stor er spændingen så? Har du målt om alle 3 faser er der? At koble om til 3x220 V, vil sikkert få din motor til at brænde af.

Der er ingen 380v dér hvor saven skal bruges.

TomFamAs
ev elmand skrev den 17-02-2023 09:35:23

Det allerbedste ville være at lave så der er 400 V stikkontakt som du kan komme til. 

Det kan jeg godt lurer af når jeg kigger på nettet. Billigere og nemmere at få det ekstra power på stedet...

Takker for hjælpen.. god dag, Tom 

TomFamAs
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis