Eltavle information

Hej! Håber der er nogen med noget elektriker erfaring der kan give lidt viden her :) 

vi har købt hus i august sidste år og har gået og tænkt på at lave om med nye Spots og nye afbrydere overalt.

Jeg kender ikke så meget til el så vil bare lige høre om der er nogen der ved hvad slags el vi har at gøre med her hjemme hos os.

1. Det siger en lyd når man tænder og slukker for afbryderne - dette er åbenbart typisk for den slags vi har?  kan det laves om? 
2. kan der laves lysdæmpning med denne slags? 

Har billeder af vores eltavle - og den type afbrydere der tilhøreMed afbrydere vil vi gerne have nogen der er mere moderne 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt ny el-installation med kabler fræset ind i væggene, hvis du vil have en traditionel installation med almindelige Fuga-afbrydere. Din installation er helt oplagt til en moderne smart installation, hvor de forskellige lamper får konstant strøm.

Jeg vil anbefale dig at kigge på moderne lamper/pærer med indbygget regulering fremfor gammeldags lysdæmpere i væggen.
hej @GodeVen tak for svaret! 

Tænker du noget i retning af sådan nogen smart pære fra IKEA og Philips Hue eller? Det lyder bare ikke så fedt at skulle bruge telefonen hver gang man skal tænde/slukke en lampe ..
Du skal selvfølgelig ikke tænde og slukke med en telefon, men med en passende trykknap.
Du skal bruge en telefon, hvis du vil have lyset til at tænde og slukke, når du er på ferie, eller lave anden automatik.

Prøv at undersøge hvad du kan få. Kort fortalt er Philips Hue dyrt og Ikea Trådfri primitivt. Det betyder ikke at du bør undgå dem.
Dine billeder viser en tavle, hvor lyset tændes og slukkes med kiprelæer. De styres med de viste tryk, der virker som ringetryk. Styrespændingen er 8V. Hvis du vil have en dæmpefunktion, skal du erstatte relæerne til de pågældende lampesteder med et andet kiprelæ med indbygget dæmpefunktion. Et eksempel er dette kiprelæ

fase
Og der findes en anden type kontakt som kan bruges LINK Så må du selv bestemme om de er smartere. Du kan også fås i andre farver. Husk at tilkøbe rammer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak til jer alle tre! det er meget brugbar info i lige har givet mig gutter - det vil jeg lige gå videre med for at finde den rigtige løsning til os 👌 tak for jeres tid! 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis