Let skillevæg mod kold ydermur

Hej LDS

Jeg skal i gang med en relativt simpel øvelse (troede jeg). For da jeg flyttede nogle møbler, hvor skillevæggen skal placeres, opdagede jeg skimmel på væggen. Den helt klassiske med at man har stillet møbler for tæt op ad væggen.

Temperaturen på væggen er 16,5 ved gulvet og 19 grader ved loftet, og der er savsmuldstapet på væggen. Jeg havde forestillet mig en konstruktion af træ, fibergips, glasuld og mere savsmuldstapet overlappende i hjørnerne mod eksisterende vægge. Skillevæggen bliver placeret mellem ydermur og indvendig mur.

Er der noget, jeg skal være særligt opmærksom på? Fx ift. materialevalg eller konstruktion. Det eneste jeg kan komme i tanke om er, at sørge for ikke at skabe nogle luftlommer i konstruktionen, hvor der kan danne sig kondens.

Mvh. og på forhånd tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have alt organisk taget af den gamle væg. Det vil sige både tapet og tapet klister ( cellulose ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja stillægter er bedre. Det drejer sig om at undgå noget som skimmel svamp kan gro i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Alright, så erstatter jeg den yderste lægte med en stållægte og fjerner så meget tapet jeg kan. Jeg er ikke meget for at bygge hele væggen af stållægter. Det har jeg gjort før...
Du bør faktisk hugge lidt i puds laget for at fjerne tapet klister også. Jeg forstår ikke lige din bekymring omkring stållægter.
Du placerer en stål lægte på gulvet,  en på loftet , og så sættes der lægter op imellem disse. Afstanden ind til muren fyldes med isolering. 
De sættes sammen med en speciel tang som ikek koster ret meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg har ikke noget imod at bygge med stållægter. Jeg har noget imod at fastgøre gips/fibergips til dem. Det har aldrig fungeret særlig overbevisende for mig, men det er nok en smagssag.
Du kan sagtens bruge træ som inderste stole, tricket er så at man forer stolpen med en strimmel polystyren, 1cm tyk, som man skruer lægten uden på. Så får man afbrudt kuldebroen mellem ydervæg og skillevæg.

Elektronikteknikeren
Du afbryder kulde bro med polystyren, men det er stadig organisk materiale som er grobund for skimmel svamp hvis der opstår fugt. 
Når man skruer plader fast i metal lægter så presser man hårdt på, og så synes jeg skruer tager fat med det samme. Det skal naturligvis være skruer som er beregnet til det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis