Fyldning af hul i væg / ydervæg indefra

Hej! Vi har fået fjernet en væg, der nu har efterladt dette fine hul. Mit spørgsmål er: hvordan / med hvad fulder jeg det? Der er tale om en ydermur i en gammel lejlighed på Vesterbro. Jeg kan se der er isoleret med rockwool på resten af væggen og øjner også hvad jeg går ud fra er en dampspærre. Eetlig vil jeg bare putte noget rockwool derind og så mure til. Der har så vidt jeg kan se ikke været nogen form for rockwool i revnen før,da den jo har været fyldt af brædder og murværk til væggen (der altså nu er fjernet). Det der gør at jeg holder igen er at jeg har læst så meget om vigtigjeden af dampspærre ved rockwool / isolering. Men vi talet jo her om et areal på 4x 35 cm så mon ikke det går an? Eller sovervejer jeg isoleringsskum som jeg med held har brugt i andre mindre hulrum. Gode bud modtages meget gerne. Pfh tak, Martin
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke rockwool der er skyld i fugt ophobning når man undlader dampspærre, Det kommer selv om der ikke er isoleret. 
Du skal fyld det rockwool eller glasuld ind du kan og så mure / pudse det op. Selve pudslaget er så ok tæt at det kan udgøre dampspærre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er lavet undersøgelse på teknologisk ( mener jeg ) At et tæt pudset loft er ok uden dampspærre. Derfor formoder jeg at den lille sprække du har er ok med pudslag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-02-2023 08:50:48

Der er lavet undersøgelse på teknologisk ( mener jeg ) At et tæt pudset loft er ok uden dampspærre. Derfor formoder jeg at den lille sprække du har er ok med pudslag. 

Hvor har du den undersøgelse fra? Jeg er rimelig sikker på at der skal dampspær på inden du lukker af 

 


it is better to burn out than to fade away
Det er institut for byggeri og miljø der har publiceret en undersøgelse. Og jeg har sakset konklusionen. 
Det lufttætte loft er netop fejlfri pudset loft. Visse krydsfiner typer osv. 
Nogle gange kan dampspærren udelades. I langt de fleste tilfælde er etableringen af en dampspærre den bedste og sikreste løsning. Ny forskning viser imidler tid, at man nogle gange kan renovere loftkonstruktionen uden at etablere ny dampspærre – forudsat at en række forhold er gældende, herunder at loftkonstruktionen er lufttæt, og at ventilationsforholdene i tagrummet er gode. Dette kan spare byggeriet for mange penge og muliggøre flere energirenoveringer. Lufttætheden af konstruktionerne er dog afgørende både i forhold til konstruktionernes holdbarhed, energibesparelser og et godt indeklima. I forskningsprojektet ”Behov for dampspærre i loftskonstruktioner” (DaLo) har forskerne undersøgt, hvornår der er behov for en membran som dampspærre i eksisterende lofter isoleret mod ventilerede tagkonstruktioner. Konklusionen er, at den hygrotermiske ydeevne af velventilerede tagrum med lufttæt loft i praksis er uafhængig af om: • der er dampspærre eller ej • isoleringsmaterialets tykkelse • fugtkapaciteten • fugtbelastningsklassen Denne konkulsion gælder dog kun hvis: • Tagrummet er velventileret, og loftet er luftæt = ingen tegn på fugtproblemer eller skimmel. • Disse forhold ikke ændres ved efterisolering af loftsrummet

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men du ændre på isoleringen og tvivler på at konstruktionen er tæt. Jeg ville i alt fald prøve at få lagt dampspær på efter bedste evne. Mener også jeg så at hvis man holder sig under 200mm på loft, skulle det også kunne gøres uden dampspær eller papiruld eller lignede. 

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis