Fjern buet døråbning

Hej

Jeg har en buet døråbning, som jeg gerne vil fjerne og lave rette hjørner (som almindelig døråbning). Se billedet. 

Er der noget i vejen for at jeg fjerner murstene hele vejen rundt, som danner rundingen, så jeg får en rektangel døråbning i stedet for. Jeg tænker der over døren er en overligger af en art, den lader jeg naturligvis blive.

Hvis der er et godt bud på hvad jeg skal gøre med stikkontakten hører jeg det gerne. Når murstenene er fjernet kommer den til at sidde meget tæt på hjørnet? Jeg ved ikke om det gør noget. 

Vh Jonas 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er bue er det ikke nødvendigt med overligger. Du skal være forberedt på at det kan falde sammen, hvis du blot fjerner buen.

Er du sikker på, at buen er lavet af mursten? Jeg har lige (i går) fjernet en tilsvarende buet dør. Der var buen lavet af træ, som var sat ind i murhullet. Dvs. det var lige til at fjerne og nemt at sætte en alm. dør i.

Du kan høre det, hvis du banker på væggen omkring og over døren. Brug f.eks. skaftet af en skruetrækker.

Mvh. AllanE
Det er helt sikkert mursten. 

Jeg kan ikke se hvordan disse mursten, som danner buen, skal have en bærende funktion? Så der må da være en overligger. Men jeg spørger fordi jeg ikke ved det :) 
Buen tjener i sin konstruktion som en overligger, og før du fjerner den, bør du lægge en overligger ind. Kun hvis buen er af træ, er der sikkert en overligger af mursten.

fase
Hvis du er i tvivl om en bue kan erstatte en overligger, så kig på denne stenbro, der er lavet uden cement.

https://www.hyldegaarden.dk/Hyldegaarden/images/stories/stenbro.jpg

I rigtig gamle bygningsværker brugte man aldrig en overligger, men altid en bue.

Annonce
Eksempel med bue af træ er ikke almindelig. Det eksempel som Godeven viser er helt relevant. 
Men du kan også kigge på akvadukter helt tilbage fra romer riget det er buer der holder det hele oppe.
Du kan tage toppe af buen først uden at det falder ned, og så lægge overligger ind i den højde du ønsker. Husk 10 cm ud til hver side ud over det som du ønsker at fjerne. Hvis der mangler noget så murer du op over overligger, og venter et par dage inden resten af bue og det lodrette fjernes. 
Afbryder og stikkontakt må gerne sidde tæt på hjørnet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der giver god mening, godt jeg spurgte. Ellers var den taget ned uden videre overvejelser :-D
JonasHE skrev den 15-02-2023 15:25:10

Der giver god mening, godt jeg spurgte. Ellers var den taget ned uden videre overvejelser :-D
Og ned var den givetvis kommet ……..

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis