Varme genvinding

Har et Duka genvindings anlæg hvor indblæsnings luften virker for kold. Tænker på at montere en vandbåren eftervarme flade som skal tilsluttes eksisterende centralvarme. Er der nogen der har erfaring med det? Kan det styres med en radiator termostat.

Pep
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Varmefladen kan godt styres af en almindelig radiatortermostat med fjernføler.
Varmefladen bør dog også frostsikres, så hvis temperaturen bliver for lav, skal der lukkes for kold luftgennemgang i varmefladen.

Søren O
Almindeligvis skifter Duka retning på luftstrømmen. Hvis du sætter en varmeflade på vil du halvdelen af tiden blæse varm luft ud til fuglene. Jeg vil ikke mene at det er praktisk muligt.

Hvor kold er luften? Hvis du blot tester med hånden, vil alt luft der bevæger sig føles kold (chillfaktor). Du skal bruge et termometer.  Luften vil på denne årstid være koldere end rumtemperaturen. Den vil være et sted mellem midt i mellem ude- og indetemperaturen og indetemperaturen. Hvis den er for lav, skal du sænke lufthastigheden.

Ved en ude temperatur på 7gr. og indendørs på 21gr. er den luft der blæses ind 17gr. Ved lavere udendørs temperatur mener jeg tidligere have målt 14gr.
Når temperaturen i " maskinrummet " kommer for langt ned stopper indblæsning i rummene et stykke tid indtil temperaturen er steget igen, et stop på Ca 3min.Er det du mener med at skifte retning.
Tak for dit indlæg.

Pep
Søren O skrev den 14-02-2023 21:37:52

Velkommen på LDS.
Varmefladen kan godt styres af en almindelig radiatortermostat med fjernføler.
Varmefladen bør dog også frostsikres, så hvis temperaturen bliver for lav, skal der lukkes for kold luftgennemgang i varmefladen.

 Tak for dit indlæg. Skal føleren pladseres inde i røret efter varmefladen eller i rummet tæt ved indblæsnings kanal?


Pep
Jeg misforstod dig. Jeg troede at det var Duka One du havde.
Det er dårlig virkningsgrad i varmeveksler hvis du kun får 17 grader ind ved 7 grader ude.

Jeg har selv en gammel Genvex med fjernvarmeelement. Det var originalt styret med en almindelig termostat med fjernføler. Det virker rimeligt så længe ventilationen kører, men hvis luften stopper går varmefladen amok. Luften skal bevæge sig fra varmeelementet til føleren. Jeg har fået sat en ekstra returtermostat på.
Annonce
Fjernføleren til regulering af varmefladen skal placeres efter varmefladen i indblæsningsrøret.
Fjernføleren til frostsikringen bindes fast til varmefladen på “afgangssiden”,

Søren O
GodeVen skrev den 15-02-2023 13:33:25

Jeg misforstod dig. Jeg troede at det var Duka One du havde.
Det er dårlig virkningsgrad i varmeveksler hvis du kun får 17 grader ind ved 7 grader ude.

Jeg har selv en gammel Genvex med fjernvarmeelement. Det var originalt styret med en almindelig termostat med fjernføler. Det virker rimeligt så længe ventilationen kører, men hvis luften stopper går varmefladen amok. Luften skal bevæge sig fra varmeelementet til føleren. Jeg har fået sat en ekstra returtermostat på.

 Kunne man ikke nøjes med returtermostat ?


Pep
En returtermostat sørger ”kun” for at vandet afkøles tilstrækkeligt. Hvis du vil bruge den til regulering skal du manuelt justere ventilen så du får tilpas indblæsningdtemperatur. Har du temperaturstyret vejrkompensering på centralvarmen er der en chance for at det kan lykkes med “minimal” justering af returventilen.

Søren O
Ok. Jeg overvejer de forskellige muligheder.

Pep
Jo, du kan godt klare dig med en returventil. Min returventil sidder i bryggerset og ikke lige på varmeelementet. Det gør at jeg ikke kan få temperaturen så lang ned som jeg ønsker. Hvis jeg stiller den lavt, risikerer jeg at den ikke går i gang af sig selv.

Så hvis du kun har returventil, vil jeg anbefale at den sidder på loftet. Da indblæsningen er en relativ lille luftmængde, behøves temperaturen ikke at styres så nøjagtigt. Det vil være den generelle opvarmning der bestemmer temperaturen i huset.

Kan du ikke blot sænke lufthastigheden om vinteren og glemme at om varmeflade. Høj lufthastighed om vinteren giver meget tør luft, så det er en fordel med lav mængde om vinteren.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis