Spot lys - udfordring

Jeg er i gang med at klargøre til spots. Det, jeg troede var to lag gips viste sig at være gips på træ med forskaling på tværs af hvor kabel skal trækkes. Det er noget pis. Råd søges.

Skal jeg fræse et langsgående spor og spartle kablet ind?

Eller er der andre tricks til at komme igennem en forskalling, der sidder den forkerte vej?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så skal du kun fræse lige under den tværgående forskalling. Altså bore skråt op på hver side og så fiske kablet hen til næste lampe. På den måde er der kun få cm der skal spartles.
Hvis du fræser lange spor så kan det sikkert ses bagefter. 
Måske kan du fiske over forskalling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-02-2023 22:40:11

Så skal du kun fræse lige under den tværgående forskalling. Altså bore skråt op på hver side og så fiske kablet hen til næste lampe. På den måde er der kun få cm der skal spartles.
Hvis du fræser lange spor så kan det sikkert ses bagefter.
Måske kan du fiske over forskalling. 

 Også en tanke. Jeg må måle forskallingen op. 


Det mest frusterende er at tegningerne ikke stemmer med virkeligheden. Der skulle være 2 lag gips og så 50mm isolering før dampspærren. Nu er der 1 lag gips, 1 lag osb og så dampspærre. Det er lidt noget pis at sætte spots op i (har måtte dampspærre tape hullerne efter kop bor)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du kankomme til ovenfra så før blot kablet hen over isoleringen det er ganske normalt at gøre det på den måde
mfrost skrev den 15-02-2023 09:08:20

Hvis du kankomme til ovenfra så før blot kablet hen over isoleringen det er ganske normalt at gøre det på den måde

 Det er desværre med flat tag lige der hvor spots skal op. Ender med følgende tror jeg:


- skærer riller i gips til kabel, men forsøger at finde forskallingen først så jeg måske kan nøjes med riller dér.  Kablets diameter er ~9mm og gips 13mm så der er i teorien 4mm at arbejde med. Med spartel tape kan det måske holdes nede i niveau (tænker at spartle af flere omgange og overvejer at lime kablet op med monteringsfugemasse)
- køber nogle dyrere spots (diospot tight), som lover en sikker dampspærre efterfølgende nu, hvor dampspærren ikke sidder 50 mm over loft men lige over forskallingen (seperat udfordring med rillerne - hellere mere arbejde end utæt dampspærre på flat tag).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også