Utæt samling på kobberrør til fyr

Vi har en utæt samling på et kobberrør på vores efterhånden gamle fyr, hvor der drypper vand fra. Det er så vidt jeg er bekendt kun til koldt vand.

Hvad kan jeg lappe det med, hvis ikke jeg skal rode mig ud i noget med en blæselampe og noget loddetin? Fyret skal blot holde ca. ½ år endnu. Findes der noget godt tætningstape eller lignende...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nærmest umuligt at reparere uden at udskifte. Når det er så kort tid, så skal du blot bruge en stump cykelslange og et slangebånd. Du flækker cykelslangen så gummiet ikke ligger dobbelt. Så vikler du “cykelslangen” 2 gange rundt over utætheden og spænder slangebåndet omkring.

Søren O
Det var da et godt og billigt tip. Det vil jeg give et forsøg :-)
Det er slet ikke sikkert at utætheden sidder der hvor dråben er. Prøv at vikle et stykke køkkenrulle omkring midt på bøjning og se om det bliver fugtig. Er det tilfældet så kommer det oppe fra forskruningen, og så kan den måske spændes lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-02-2023 22:34:58

Det er slet ikke sikkert at utætheden sidder der hvor dråben er. Prøv at vikle et stykke køkkenrulle omkring midt på bøjning og se om det bliver fugtig. Er det tilfældet så kommer det oppe fra forskruningen, og så kan den måske spændes lidt. 

Det er et fantastisk med sådan et forum. Du har fuldstændig ret. Det viste sig ikke at være selve samlingen, men forskruningen oppe over, som blev spændt et par nyk med svensknøglen. Nu er det tæt indtil videre :-)

Sådan 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Hvis det skal holde i 6 md. ville jeg overveje om det ikke bare er ok at det drypper..... Ellers ville jeg bruge en vandslange og 2 spændebånd

it is better to burn out than to fade away
Ellers køb en stump PEX rør og et par samlemuffer - burde kunne købes for 100 kr.
Gasse og Thomas_Mygind:
Læser i slet ikke tidligere svar - trådstarter har spændt omløberen, så nu er samlingen tæt.

Søren O
Søren O skrev den 18-02-2023 22:22:12

Gasse og Thomas_Mygind:
Læser i slet ikke tidligere svar - trådstarter har spændt omløberen, så nu er samlingen tæt.

Jeg var lidt stiv, så nej:-)

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis