Græsplæne ovenpå perlesten

Hej Alle. 
Jeg håber i kan hjælpe mig med mit spørgsmål. 
Tidligere ejer af vores hushavde en ide om at lave haven vedligeholdelsesfri. Det betyder at der er lagt perlesten i tonsvis rundt i haven, og mange steder i hvert fald i +20 cms lag. 

Vores strore drøm er at få en græsplæne, men vi må erkende at arbejdet med at fjerne stenene er enorm. Deruover er det ren lerjord under stenene. 

Mit spørgsmål lyder. Er det muligt at ligge jord i en 10-15-20 cms tykkelse ovenpå mine perlesten, fræse dette og enten så frø eller rullegræs, og stadig få et godt resultat. Eller er der kun en vej og det er hårdt arbejde med at få flyttet stenene? 

På forhånd tak for svar og hav en kanon god dag. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar, nej det får du aldrig til at vokse. Derudover er der selve udfordringen i du hæver terrænet i haven 20 cm, det er nødt til at give udfordringer med resten af haven/indkørslen/huset.

Du er nødt til at få perlestenene kørt væk, og derefter lagt muld ud. Det er narturligvis ikke gratis, men så er opgaven heller ikke større.

Selvbygger med stort S. 
Perle sten og muld sammenblandet giver en meget stærk plæne. Den kan bedre holde til biler m.m. Men 20 cm lag med perle sten og 10 cm muld over det er nok rigelig med perlesten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Græs er meget taknemmeligt og vil gro stort set alle steder  
Men ved at lægge jord oven på stenene har du skabt et super godt dræn. Det vil betyde at om sommeren vil din jord meget hurtigt tørre ud og græsset meget hurtigt bliver gult og trist.

I vores tidligere hus lavede jeg græsplæne oven på et stykke af en gammel indkørsel hvor jeg fjernede fliserne, lod stabilgruset ligge og så bare fyldte jord på. Her kunne man tydeligt se forskel på græsset der groede i den gamle indkørsel og resten af plænen, når der ikke var kommet regn en uges tid og det var sommervarmt.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hejsa, har ikke personlig erfaring med perlesten, men vil gerne dele mine tanker. om de er relevante eller ej må du selv afgøre :)

Jeg tror sagtens at græsset ville vokse i sådan et miks. Det vil helt sikkert dræne ganske effektivt og plænen vil sikkert tørre ud hurtigt om sommeren. Jeg ville være bange for at sten ville arbejde sig op til overfladen og smadre klingen på plæneklipperen. Har selv et område hvor der er mikset 15-20% granitskærver i jorden, her plinger det lystigt når jeg slår græs...

Kan ikke lade være med at tænke at det kunne blive til en fantastisk grushave, men det var jo ikke lige det i gik og drømte om :)

Mads
Nu ved vi ikke hvor TO bor, men mon ikke en seddel i det lokale supermarked kan få afsat perlestenene gratis ved afhentning. Evt et opslag på socialt medie også kan hjælpe.  

Vi lavede en gårdsplads med granitskærver om til en græsplæne ved at en lokal entreprenør hentede granitstenene og kom med et læs muldjord. Men der var også gode adgangsforhold til minigraver, motorbør m.m.  

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis