Trække el i tomrør til pex

Hej LDS,

Ifm. totalrenovering af min 1. etage, er jeg ved at klargøre til at der skal laves el-installationer.

Ved I om det er tilladt at bruge Wavin Tomrør t/pex rør 28/23 mm til at trække el-installationer i?

Jeg har en del liggende i overskud fra gulvvarmen der skulle trækkes tomrør til, og det vil derfor være oplagt at bruge de rester, fremfor enten at trække el-installationerne løst i skillevæg, eller bruge penge på specifikke tomrør til installationskabler.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne trække el kabler i tomrør til pex slanger. 
Men det er måde upraktisk og overflødig ved lette skillevægge. Der er det meget nemmere at kabler ligger løs. Bare lave skillerum færdige med beklædning på 1 side så har elektriker meget nem ved at trække kabler.
tomrør til pex slanger passer ikke ind i dåse materiel til el. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du ikke er klar til at trække kablerne, er det da en rigtig god ide med tomrør så det kan gøres efterflgende. Så længe det er kabler, er det ligegyldigt om tomrørene passer i dåse materiel.

Søren O
Søren O skrev den 14-02-2023 17:29:04

Hvis du ikke er klar til at trække kablerne, er det da en rigtig god ide med tomrør så det kan gøres efterflgende. Så længe det er kabler, er det ligegyldigt om tomrørene passer i dåse materiel.

Hvis man ellers kan komme til tomrørene bagefter. Der er sikkert sat dåser op, så hvorfor ikke trække kablerne samtidig. Reparation er alligevel omstændelig i forhold til ledninger i rør.

fase
Mange tak for svarene. Jeg skal trække det fra et el-skab på stueetage, gennem etageadskillelse, op i en skillevæg og derefter ud i skunken, frem til hvor der skal være en inspektionslem. Derfor er der ingen udfordringer med om det passer i dåser eller ej. Det er blot nemmere at trække røret nu, så skillevæggen kan blive samlet med det samme :)
Som trækrør fra eltavle f.eks. er det fint med de tomrør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis