kadankryds

:idea: Jeg skal have installeret en yanmar 1GM10, men vinklen til mit stævnerør er omkring 15 gr. altså lidt i overkanten...vil det derfor være muligt at bruge et kadankryds..eller er løsningen at lade stævnerøret helt om...
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit stævnrør ligger i en vinkel på 15 grader, da det jo er ret besværligt at ændre, og som du skriver måske lidt i overkanten for et alm kardan kryds. Har du nogle andre muligheder.. Hvad med motoren hvor meget kan den vippes uden det giver problemer ?? Min gamle YSE12 kan vist tåle 15 grader, men der anbefales et maks på 12 grader.
Ellers er der måske en mulighed for at finde et flexibelt kardanled, fx med 2 hoveder... Se fx her www.uni-cardan.dk måske kan de hjælpe dig, de laver små korte kardanner der er med fleksible længder osv...

MVH Njord
Faktisk var det ikke deres aquakryd jeg tænkte på men de er jo bestemt også en mulighed...

Med lidt snilde kan du måske også anvende et gammelt kardan led fra en kraftoverføringsaksel fra en landbrugsmaskine !!

Meget afhænger af afstanden mellem din udgang på gearkassen og på flangen på din skrueaksel....

MVH Njord
Ja nu har jeg målt lidt på det, motorens installations viklel vil blive de 15 gr, hvilket godt kan lads sig gøre, men hvis jeg vælger kardankryds vil det være muligt at sænke motoren ca 7 cm.. hvilket vil være rart
dog vil være bange for at der vil komme mere støj og at aksel vil "arbejde/slår" mere...?!
hej!!

Kunne man ikke få lavet nogle underlag til motorbenene, så motoren får en anden vinkel i forhold til akslen????

MVH

Kim

PS. det har jeg da været med til på en fiskekutter
du skal tænke på at et kardan mellem aksel og motor, kommer til at virke som trykleje, hvilket er uheldigt, derfor skal der et trykleje ind før kardannet.
Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis