Identificering af radiatorventiler

I godt 30 år, har mine radiatorventiler stået i samme position. Jeg har gasfyr som styres af en rumtermostat i stuen. Nu vil jeg have mere varme i et værelser, men da jeg åbnede for denne ventil, begyndte den at dryppe. Det viser sig, at samme fænomen også sker ved de andre ventiler i huset. Når vi når sommer, vil jeg tømme alt vandet af, og fix'e ventilerne, men inden jeg begynder på det, vil jeg gerne finde ud af hvilke reservedele jeg har brug for (pakninger etc.). Kan nogen hjælpe med at identificere disse ventiler og eventuelt hvor man kan købe reservedele. Skulle en af jer ligge inde med en sådan ventil, vil jeg gerne købe den, så jeg kan nørde lidt med hvordan den er opbygget indeni.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv google. osby radiatorventil  Feks  ​Link til osby​​​

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det gør mig desværre ikke klogere at google Osby radiatorventiler. Det eneste jeg kan finde er, at de kan skiftes til en anden type, men det er ikke det jeg er ude efter. Jeg søger oplysninger om, hvilke reservedele jeg skal bruge for at reparere mine nuværende ventiler.

Så er det lykkedes at finde et svensk firma der tilsyneladende sælger nye regulatorer beregnet for montage af termostater. Mere kunne jeg ikke få at vide pr. mail, men blev bedt om at møde op i deres butik, hvis jeg ville have yderligere oplysninger. Ikke nemt når jeg sidder i Danmark :-(

Findes der ikke en venlig person i dette Forum, der kender disse ventiler og som kan fortælle mig lidt om hvad der skal skiftes for at renovere dem. Her tænker jeg på om der skal skiftes o-ringe eller andre pakninger og hvor man kan få dem der passer.
Du kan godt glemme alt om at få original reservedele til en 30 år gammel ventil.

Har du prøvet at afmonterer reguleringshåndstaget, for at se nærmere på utætheden?
Evt. tage et foto, fra siden og enden, når reguleringshåndstaget er fjernet.
Ja jeg tænker også, at man ikke umiddelbart kan købe reservedele som rep. pakke, men måske er der en eller anden der kender disse ventiler og selv har skiftet pakninger. En sådan person kan fortælle mig hvad jeg skal bruge. Hvis der er en o-ring i, kan den sikkert fås som løsdel. Jeg kan også bare lukke vandet ud af systemet og selv se efter, meeenn det ville nu være rart hvis stumperne var købt i forvejen, så systemet ikke står stille medens jeg leder efter stumper.
Annonce
At finde en person som har repareret denne ventil, er som at finde en nål i en høstak.

Du kan købe en æske O-ringe hos f.eks. Harald Nyborg.
Hvis du drejer akseltappen, hver sin vej flere gange, kan du være heldig at den bliver tæt.
Evt. prøv ligeledes at trække og skubbe i akseltappen, måske det kan hjælpe.
Regulatoren sidder fast bag en simmerring, den er altså trykket ind. Det får mig til at tro at yderste pakning må være en o-ring, og så er det formodentlig også en lille o-ring omkring akseltappen. Jeg må nok skille dem ad, og så gå på jagt efter de rette o-ringe.
Her er LINK til et sæt til 139 kr. Det starter ved de meget små størrelser. Så er der gode chancer når du skiller det ad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis