Let gulvvarme og isolering

Hej,

Jeg har ofte hørt, at hvis man skal have gulvvarme, så skal der 300mm+ isolering under. Men er det ikke en anbefaling der gælder til gulvvarme støbt i selve betonpladen? Jeg tænker ikke det samme gør sig gældende ved en opbygning med let gulvvarme?

I den konstruktion jeg påtænker at lave, er der ikke plads til mere en 75-100 mm isolering. Men gulvvarmeslangerne ligger i sporplader/spånplader der er hævet over det "kolde" betondæk ved brug af strøer. Så der er ikke kontakt med en stor kold betonmasse.

Min tanke er, at når gulvvarmeslangerne er hævet og ikke har kontakt med det kolde betongulv, så er det vel ikke nødvendigt med lige så meget isolering?

I øvrigt, når jeg måler temperaturen på betondækket, så har det på de koldeste vinterdage ikke været under 18 grader (bortset fra den del af betondækket der er nærmest ydermurene, her er temperaturen helt nede på 14 - men her smider jeg noget randisolering). Temperaturen på betondækket målt oven på blot 50mm isolering er oftest samme som rumtemperaturen - 22 grader.


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset gulvvarme type så er kravene ca. 300 mm isolering. Det er lidt afhængig af isolerings type. Det er ikke blot en anbefaling. 
At gulvet er de temperaturer siger ikke så meget om hvor meget vare der smutter i undergrunden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Enig. Jeg læste dog et sted - kan desværre ikke finde det, at de første mm isolering var langt de vigtigste. Eksempelvis gjorde de første 50 mm isolering en kæmpe forskel for varmeregningen, og ekstra isolering ville selvfølgelig være bedre. MEN de ekstra millimeter isolering ville kun hjælpe "lidt mere". Jo mere isolering jo mindre effekt havde de yderste ekstra mm.

Jeg mener der var en sammenligning mellem 75mm og 300mm. De 300 mm er jo 4 gange så meget som 75mm, men på trods af dette var isoleringsevnen langt fra 4 gange så god. Er i tvivl om det overhovedet var dobbelt så godt. Indrømmet, det er letkøbt når jeg ikke kan linke til noget brugbart.
Ebsen skrev den 15-02-2023 17:46:15

Enig. Jeg læste dog et sted - kan desværre ikke finde det, at de første mm isolering var langt de vigtigste. Eksempelvis gjorde de første 50 mm isolering en kæmpe forskel for varmeregningen, og ekstra isolering ville selvfølgelig være bedre. MEN de ekstra millimeter isolering ville kun hjælpe "lidt mere". Jo mere isolering jo mindre effekt havde de yderste ekstra mm.

Jeg mener der var en sammenligning mellem 75mm og 300mm. De 300 mm er jo 4 gange så meget som 75mm, men på trods af dette var isoleringsevnen langt fra 4 gange så god. Er i tvivl om det overhovedet var dobbelt så godt. Indrømmet, det er letkøbt når jeg ikke kan linke til noget brugbart.

Det er også korrekt, der er meget høj effekt af de først 50-100mm isolering, derefter aftager effekten gradvist - dvs isoleringseffekten er ikke lineær med tykkelsen af isoleringen.

Det ændrer så ikke på det som Elmand også skriver til dig - der er et lovkrav i bygningsreglementet om enten rentabilitet og/eller mindstekrav til isoleringsevne - og ifm gulvvarme så hedder det minimumskrav en isoleringsevne der svarer til ca 300mm isolering - ellers skal du kunne bevise at det ikke er/var rentabelt for dig at etablere det ud fra minimumskravet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar BOFH.
Resten er huset er særdeles godt isoleret og har 3 lags vinduer, så kan ikke forestille mig det er rentabelt at skulle til at hakke hele gulvet op, isolere med 3-400mm, nyt betondæk, gulvvarme osv.

En ven lavede (fik lavet) den løsning, og det kostede ham omkring 600.000.
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis