Hej,
Jeg har ofte hørt, at hvis man skal have gulvvarme, så skal der 300mm+ isolering under. Men er det ikke en anbefaling der gælder til gulvvarme støbt i selve betonpladen? Jeg tænker ikke det samme gør sig gældende ved en opbygning med let gulvvarme?
I den konstruktion jeg påtænker at lave, er der ikke plads til mere en 75-100 mm isolering. Men gulvvarmeslangerne ligger i sporplader/spånplader der er hævet over det "kolde" betondæk ved brug af strøer. Så der er ikke kontakt med en stor kold betonmasse.
Min tanke er, at når gulvvarmeslangerne er hævet og ikke har kontakt med det kolde betongulv, så er det vel ikke nødvendigt med lige så meget isolering?
I øvrigt, når jeg måler temperaturen på betondækket, så har det på de koldeste vinterdage ikke været under 18 grader (bortset fra den del af betondækket der er nærmest ydermurene, her er temperaturen helt nede på 14 - men her smider jeg noget randisolering). Temperaturen på betondækket målt oven på blot 50mm isolering er oftest samme som rumtemperaturen - 22 grader.