Port i gavl, hvilken overligger

Hejsa..
Jeg skal ha lavet en gavl/port som den på billedet..
Porten er 4,5m bred.
Der skal mures til kip.
Der er 1,5 m mureværk på begge sider af porten..
Der er spær så muren skal faktisk kun bære sig selv
Hvilken overligger skal der være over porthullet, for at undgå det revner?

Mvh
Morten 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg det Teglværk/Byggemarked som skal leverer murstenene.
De vil i så fald lave en overligger, i givne mursten, med givne antal skift, formentlig med et sted mellem 3 til 6 skift.
Jeg tænker bare, når gavlen kun skal holde sig selv..
Er så mange skift som overligger så nødvendigt..?
Tag er jo stadig båret af spær..

Jeg har også det overligger støbt på stedet som beton bjælke, Men det kræver at man sætter sig ind i jern armering.
Der kan stadig være mursten på ydersiden. 
Du siger at det jo bare skal holde sig selv. Men med den trekant dobbelt mur så er det også flere tons. og mere end der trykker på hvert spær.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der bliver vel ikke dobbeltmur?
Er det ikke bare en enkelt sten der mures op?
Carlsberg Bjælker (er idag en del af Randers Tegl) har et styrkediagram for deres præfabrikerede bjælker, her kan ses at alt over ca 3,5m spændvidde skal efterprøves med særskilt beregning, så du skal have fat i din arkitekt/ingeniør/leverandør af mursten for at høre hvad der kan lade sig gøre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Mange tak..
Jeg må prøve forhøre mig, hvilken muligheder der er..
Mth til dobbelt mur, der behøver vel ikke være dobbelt mur, op til kip?
Som jeg tidligere skrev og som BOFH også skriver er det Teglværket som står for fremstillingen, beregning, styrkeprøve og dokumentation. 
Glem alt om dyre eksterne arkitekter/Ingeniører, for selve bjælken, gå direkte til Teglværket, evt. gennem eller i samarbejde med Byggemarkedet.

Jeg går ud fra at du ikke vil have en stor grim betonklods over porten.

Om du vil have enkelt eller dobbelt mur, afgår du selv, du skal bare have styr på vindbelastningen for gavlen.

Med beton løsningen forudsætter det dobbelt mur, og at der stadig er facade mur foran. 
Det laves ved at mure facade muren op. Understøttet på en beton støbekasse naturligvis. Så laves en firkantprofil i sammenbunden jernarmering. 
Så beton delen ligger som bagmur og hulmur.
Men det er ret bred så der skal murer ind over som har forstand på det eller ingeniør beregning.
På billedet ses dobbelt mur så det antager jeg er meningen. 
En færdig overligger er naturligvis også en mulighed. Man skal så være klar over at den leveres med kran når muren kommer så langt op. Men det er også normal procedure. 

En lokal mure skrev dette til mig..

De dobbelte stensoverliggere er fabrikfremstillet.
   Der mures henover de dobbelte stensoverliggere  og ilægges rustfri tentorstål i langfugerne i mindst 10 skifter i facade og bagvæg.
   Det skal kun bære sig selv og selvfølge vindtryk, hvilket ikke er noget problem.

Hvordan forstår i dette?
Det betyder at der skal købes 2 skifte stens overliger og så mures hen over disse, med rustfri armeringsjern ilagt fuger i 10 skifter opad. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis