Nyt ventilationsanlæg

Godmorgen LDS,
Jeg skal i gang med at lave ventilationsanlæg, eller i hvert fald trække rørene,
Men er der en der kan hjælpe mig med rørføringen i huset? altså hvor der skal være sug og indblæsning + dimensionering af rør.
Huset er ca. 150kvm hvor der er 15 graders hældning på loftet i køkkenet.
jeg har en masse 125mm spiorør til at ligge i garagen.
Jeg forestiller mig at anlægget skal monteres i redskabsskuret (markeret på tegning med blå), men er det lovligt at bryde brandmuren som er mellem huset og Carport/skur uden det helt store indgreb, for ellers må det monteres på loftet over bryggers?

Huset er som sagt 150kvm, ny helt tæt dampspærre i hele huset, ca.250mm isolering som jeg efter der er lagt rør har tænkt mig at dække med 150mm papiruld (vindplader + hævet gangbro er allerede lavet).
Er 150mm ikke ok, hvis jeg skærer rørene ned i det øverste lag eksisterende isolering?

På forhånd tak.

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville det være muligt at lave alt rørføring i 125mm rør?
Eller skal man helst starte med et 160 f.eks og så drosle ned jo længere man kommer ud?

 

Vil disse placeringer af ventiler give mening?
Udsugning er blå og indblæsning er Rød

Jeg har også tegnet rør på som jeg tænker skal være 160mm, hvorefter jeg tænker at grene ud til ventilerne med 125mm.

Jeg glæder mig til at jeres meninger eller input.

 

Du skal begynde med 160 mm rør. 125 mm rør kan bruges til højst 3 ud/ind ventiler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit svar EV,
De røde og blå streger jeg tegnede ind på plantegningen var alle tiltænkt som 160mm rør, derfra ville jeg så lave forgreninger ud til hver enkelt ventil i 125mm rør. altså et 125mm rør til hver ventil.

Giver antallet og placeringen af ventilerne mening?

På forhånd tak.
vh. Jacob

 

Jeg placerer indblæsningsventiler midt i rummet og lader "tallerknen" sprede den friske luft til 360 grader rundt. På den måde undgår du at skidt blæses fast på væggen som ventilen er tættest på. Nogle ventiler kommer med mulighed for at retningsbestemme indblæsningen, men jeg har aldrig set det lykkedes tæt på en væg. Ved at placere dem midt i rummet er der også mindre risiko for at mærke træk fordi at luften fordeles 360 grader rundt i stedet for at det blæses ind på én eller to vægge og luften falder til jorden koncentreret i et hjørne eller ved væg.

Husk at sørge for at der er fri vej fra indblæsningventiler til udsugningsventiler så anlægget er balanceret. Dvs der skal suges lige meget ud som der blæses ind og luften skal have frit løb mellem indblæsning og udsugning. Se på hvordan indblæsningsluftmængden kan håndteres, og hvordan, af udsugningsventilerne. Er der eksempelvis ventilationsspalte under døre til rum med udsugning. Og hvilke udsugningsventiler betjener hvilke indblæsningsventiler.
Tak LDS123
Jeg skal selvfølgelig have en ud og indregulere anlægget når det er færdigt tænker jeg - men i første omgang skal jeg bare have trukket nogle rør, så der kan isoleres.
Jeg har ingen bundstykker i mine karme, så jeg tænker at der er god ventilation mellem rummene.
Døren til entre og bryggers står faktisk også altid åben.

Giver det mening at der er to ventiler i stuen og er det ok at der bare et et enkelt udsugningsventil i køkken-alrum?



 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis