Bøjet / knækket 40mm PEM jordvarmeslange

Jeg er ved at grave 40mm PEM jordvarmeslange ned i min have. Slangen blev  bøjet  - altså ikke alm. runding - men blev 80 grader bøjet over et stykke på ca. 5 cm.

Vil den senere tryktest stadig holde - eller kan jeg ligeså godt opgive nu og lave en samling og en brønd ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mener jeg ikke det tager skade af. Blot ret det ud og sørg for at det ligge lige netop på det bløde punkt. Så må bøjning i jorden komme lidt før eller efter. 
Faren er hvis du vil have bøjning netop der så vil røret bøje mere netop der, og det kan på sigt føre til at røret ikke har så stor gennemgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den bedste løsning er at skære det "dårlige stykke" væk og bruge Godkendt Svejsefittings for samling.
Ved svejsefittings behøver du ikke at lave brønd, du skal blot kunne komme til svejse stedet, samt have styr på hvor det er.

Lad for "Gud skyld" vær med at bruge det Isifo messing lort.

Har du et foto af det "skadet" rørstykke?
Lad for "Gud skyld" vær med at bruge det Isifo messing lort.
Hvorfor mener du det er noget lort?
Det bruges til samlinger af vandledninger i jord.

fase
Der er så sandelig stor forskel på alm. vandledninger og så Brine slanger.
Skulle en vandledning dryppe lidt gør ingen forskel.
IPA sprit har det med at kunne komme ud af den mindste utæthed.

En af landets mest erfarende jordvarme eksperter, på Heatpump.dk, fraråder brug af messingfittings da det har det med at blive utæt, pga. skiftende kundepåvirkningen.
Annonce
Jeg har kun kendskab til tætte og trækfaste isiflo samlinger, men svejs dog røret sammen. Hvis det er lavet ordentlig, er det da nummer et.

fase
Jeg endte med at afrette med et stykke træ på 40-50 cm og hold med gaffa-tape. 

Hvis trykprøvningen ikke holder - så ved jeg hvor jeg skal grave.
Kinkede slanger i polyethylen går tilbage til deres oprindelige form, hvis de varmes forsigtigt med en varmepistol.

Elektronikteknikeren
Isiflo => messing lort
Dem jeg har set brugt til vandrør er alle af plast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis